e-Pedagogium, 2002 (roč. 2), číslo 1
Kreativita v činnosti současného učitele
Creativity in the work of a today's teacher
Zbyněk Svozil, Karel Frömel, Krystyna Górna, Alena Svozilová
e-Pedagogium 2002, 2(1)
Kreativita v lidské činnosti je jedním z nejvýznamnějších fenoménů dalšího rozvoje společnosti a má své důležité místo i v systému výchovy a vzdělávání. Změněné společenské podmínky přinesly i nové a náročné požadavky na invenci a kreativitu současného učitele. Autoři v článku vytyčují teoretická východiska kreativity v práci učitele. Na těchto základech předkládají učitelům k zamyšlení konkrétní doporučení a podněty pro jejich práci. Tyto podněty vyplývají jak z četných, převážně zahraničních, studií k problematice kreativity, tak i vlastních výzkumných výsledků.
Recenze studijního textu
Hana Spáčilová
e-Pedagogium 2002, 2(1)
Nelešovská, A. Svobodová, J. Hry zaměřené na sociální rozvoj žáků mladšího školního věku. Olomouc: UP, 2000. 62 s.
Pozoruhodná monografie o rakouském hudebním teoretikovi
Karel Steinmetz
e-Pedagogium 2002, 2(1)
Lubomír Spurný: Heinrich Schenker - dávný neznámý. Olomouc: Univerzita Palackého - vydavatelství, 2000, 186 s.
Recenze textu: Leoš Janáček a hudba 20. století. Paralely, sondy, dokumenty.
Karel Steinmetz
e-Pedagogium 2002, 2(1)
Miloš Štědroň: Leoš Janáček a hudba 20. století. Paralely, sondy, dokumenty. Georgetown - Nadace Universitas Masarykiana - Nauma - Masarykova univerzita Brno 1998, 301 s.
Recenze textu Oslavy jubilejního Smetanova roku 1924 na Ostravsku
Karel Steinmetz
e-Pedagogium 2002, 2(1)
Jan Mazurek. Oslavy jubilejního Smetanova roku 1924 na Ostravsku.Ostrava: Ostravská univerzita, FF - Ústav pro regionální studia, 2001, 62 stran, včt. 8 obr. příloh
Analýzy vitality osiva smrku ztepilého
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2002, 2(1):5-13
Příspěvek obsahuje poznatky o detailních analýzách vitality a anatomie semen smrku ztepilého, jakož-i analýzách průběhu zkoušek klíčivosti. Rozbory semen řezem pod stereomikroskopem informují o jejich vývinu, ale modifikovaný tetrazoliový test je lepším ukazatelem vitality a také anatomické stavby. Lze jím zaznamenat také polyembryonii. Ve výsledcích byla zjištěna polyembryonní semena (4%) a v průběhu zkoušek klíčivosti byla zaznamenána i semena, která klíčila zelenými děložními lístky (až 8%).
Cizí jazyky hrou?
Jenny Poláková
e-Pedagogium 2002, 2(1):14-24
Nové podmínky ve sjednocené Evropě se dotýkají mnoha oblastí, mimo jiné také vyučování cizím jazykům. Občané Evropské unie se budou muset umět dorozumívat. V Německu se bude nejpozději od školního roku 2007/08 na prvním stupni základních škol ve všech spolkových zemích vyučovat první cizí jazyk jako povinný předmět. Nejčastěji to bude angličtina, v některých zemích snad francouzština.Jazyk se lze učit i mimo školní vyučování. Pro děti mladšího i staršího školního věku, ba i pro dospělé jsou určeny nejrůznější materiály, a to od obrázkové knížky přes kvizy do kapsy a vtipy až po multimediální CD-ROM. Především...
Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2002, 2(1):25-30
Článek obsahuje poznatky o hodnocení náročnosti textu šesti českých učebnic přírodopisu pro 6. ročník základních škol. Metodický postup analýz byl zvolen dle Průchy. Z výsledků hodnocení vyplývá, že jako nejméně náročná se ukázala učebnice nakladatelství Scientia. Zde byla zjištěna obtížnost textu kolem 23 bodů, hustota sémantického faktoru zhruba 13 bodů a hustota odborné informace 19%.
K vybraným problémům diagnostiky předpokladů ke čtení a psaní
Hana Spáčilová
e-Pedagogium 2002, 2(1):31-43
Diagnostika předpokladů ke čtení a psaní hraje důležitou úlohu při prevenci specifických poruch učení. Umožňuje včasné odhalení nedostatků a obtíží dítěte při osvojování dovedností čtení a psaní i zajištění odpovídající nápravy. Příspěvek se věnuje rozboru vybraných diagnostických materiálů, které jsou vhodné pro diagnostiku těchto předpokladů. Dále seznamuje s výzkumem, který byl zaměřen na ověření diagnostické hodnoty jednoho z testů předpokladů k psaní, a to Roszgerova testu.
Kompoziční aktivity paristů - učitelů hudby. Současný stav poznání
Composite activities of piarists - teachers of music
Tomáš Hanzlík
e-Pedagogium 2002, 2(1):44-51
Autor shnuje dosavadní názory na hudební výchovu v piaristických kolejích na Moravě a ve Slezsku a dále uvádí své poznatky o piaristických skladatelích V. Pelikánovi, A. Mašátovi, J. Kopeckém, V. Kalousovi, J. Offnerovi, J. Hausnerovi, J. Kolecovi, A. J. N. Brosmannovi a J. F. Floderovi.
Může hudba vychovávat?
Několik poznámek k výchovné funkci hudby
Lubomír Spurný
e-Pedagogium 2002, 2(1):59-63
Předložená studie ukazuje na základě historického srovnání textů některých autorů (Platon, Schiller, Fichte, Teige) měnící se pohled na výchovné možnosti hudby.
Pohyb, čas a prostor v hudbě
Karel Steinmetz
e-Pedagogium 2002, 2(1):64-76
Autor nahlíží na některé aspekty problematiky vztahu pohybu, času a prostoru v hudbě, od koncepcí filozofických (H. Bergson, L. Bielawského "pásmová teorie času") až k pohledům hudebně teoretickým, estetickým a zvláště hudebně psychologickým. Jako klíčový zde samozřejmě figuruje pojem hudebního času, který je uváděn do souvislostí s časem mimohudebním (např. fyzikálním /astronomickým/, ekologickým, biologickým, historickým apod.). Z těchto "mimohudebních časů" je pro hudbu a její apercepci jistě nejdůležitější čas fyzikální (trvání> určitého hudebního úseku v minutách, sekundách apod.). Ten je kontinuální, zcela "objektivní" a vzhledem ke své přesné...
Příprava studentů učitelství 1. stupně ZŠ pro výuku vlastivědy
Alena Vavrdová
e-Pedagogium 2002, 2(1):77-91
Příspěvek se pokouší zmapovat problematiku vlastivědného vyučování v současné škole a v návaznosti na ni řešit přípravu studentů učitelství 1.stupně základní školy právě v této oblasti. Cílem je informovat o výsledcích průzkumné sondy uskutečněné na PdF UP v Olomouci, na PdF UK v Praze a PdF MU v Brně v průběhu roku 2000.