e-Pedagogium 2002, 2(1):25-30

Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of six Czech biology textbooks for the sixth year of the primary education. The evaluation method was realized according to Průcha. Obtained results show - textbook of Scientia company was not as difficult as the others. The text difficulties achieved 23 points and the semantic factor around 13 points. The density of the scientific information achieved around 19%.

Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulties, syntactic factor, semantic factor.

Published: February 1, 2002  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2002). Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium2(1), 25-30
Download citation

References

  1. BJÖRNSSON, G.H., 1968, Bokförlaget Liber, Läsbarhet, Stockholm.
  2. MISTRÍK, J., 1968, Meranie zrozumitelnosti prehovoru, Slovenská reč, 3: 171-178.
  3. NESTLER, K., 1974, Zur Wirkung lexikalischer und syntaktisher Textmerkmale auf das Lernergebnis, Informationen zu Schulbuchfragen, 17: 63-73.
  4. PLUSKAL, M., 1996, Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení, Habilitační práce, Pedagogická fakulta UP v Olomouci: 152.
  5. PRŮCHA, J., 1984, Hodnocení obtížnosti učebnic, SMTL, Praha: 96.
  6. PRŮCHA, J., 1997, Moderní pedagogika, Portál, Praha: 279.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.