e-Pedagogium 2024, 24(1):21-31 | DOI: 10.5507/epd.2024.002
Pozícia žiaka so špecifickou vývinovou poruchou učenia a špecifickou poruchou správania v triednom kolektíve
- Kontakt:
- Ústav pedagogických a psychologických štúdií, Katedra pedagogiky a sociálnej pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, Šoltésovej 4, 811 08 Bratislava, Slovenská republika
Žiaci so špecifickou vývinovou poruchou učenia (ŠPU) a špecifickou poruchou správania (ADHD) sú rizikoví vzhľadom na ich menej priaznivé postavenie v triednom kolektíve, sú častejšie spolužiakmi odmietaní a prežívajú pocity izolácie. Cieľom výskumu je zistiť a porovnať, ako je dieťa so ŠPU a ADHD prijímané spolužiakmi, a súčasne porovnať vybrané prejavy správania sa dieťaťa s príslušnou poruchou vo vzťahu k spolužiakom. Metóda získavania údajov: obsahová analýza dokumentov: pedagogicko-psychologických charakteristík žiakov so ŠPU a ADHD; metódy spracovania dát: štatistická deskripcia a inferencia spracovaná prostredníctvom výpočtového programu SPSS.
Záver: Žiaci s kombinovaným typom ADHD (v komorbidite alebo bez komorbidity so ŠPU) sú v porovnaní so žiakmi so ŠPU alebo žiakmi s ADD (v komorbidite alebo bez komorbidity so ŠPU) najmenej prijímaní spolužiakmi, častejšie vyrušujú spolužiakov a dráždia ich svojim správaním. V miere izolácie od spolužiakov neboli medzi sledovanými skupinami zistené signifikantné rozdiely.
Klíčová slova: špecifická vývinová porucha učenia, špecifická vývinová porucha správania, ŠPU, ADHD, vrstovnícke sociálne vzťahy.
The position of a pupil with a specific developmental learning disability and specific behavioural disorder in the class group
Pupils with severe learning difficulties (SLD) and attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) are at risk due to their less favourable position in the class group, are more likely to be rejected and experience feelings of isolation. The aim of the presented research is to investigate and compare how pupils with SLD and ADHD are received by their classmates as well as to compare selected behavioural manifestations of pupils with the respective disorder in relation to their classmates. Data collection method was document content analysis: pedagogical-psychological characteristics of pupils with SEN and ADHD; data processing methods: statistical description and inference processed through the SPSS computer programme.
Conclusion: pupils with combined type of ADHD (in comorbidity or without comorbidity with SLD) are the least accepted by their classmates, they most often disturb and irritate their classmates compared to pupils with SLD or pupils with ADD (in comorbidity or without comorbidity with SLD). No significant differences were found in the degree of isolation from classmates between the studied groups.
Keywords: specific developmental learning disability, specific behavioural disorder, SLD, ADHD, peer social relationships.
Vloženo: 5. září 2023; Revidováno: 5. září 2023; Přijato: 11. leden 2024; Zveřejněno: 17. říjen 2024 Zobrazit citaci
Reference
- Avramidis, E., Strogilos, V., Aroni, K., Kantaraki, Ch. T. (2017). Using sociometric techniques to assess the social impacts of inclusion: Some methodological considerations. Educational Research Review. (20), 68-80. DOI: 10.1016/j.edurev.2016.11.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Blachman, D. R., Hinshaw, S. P. (2002). Patterns of friendship among girls with and without attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Abnorm Child Psycholy, 30(6), 625-40. DOI: 10.1023/a:1020815814973
Přejít k původnímu zdroji...
- Carawan, L.W.- Nalavany, B.A. & Carol Jenkins (2016). Emotional experience with dyslexia and self-esteem: the protective role of perceived family support in late adulthood. Aging & Mental Health, 20(3), 284-294. DOI: 10.1080/13607863.2015.1008984.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cordier, R.; Vilaysack, B.; Doma, K.; Wilkes-Gillan, S. & Speye, R. (2018). Peer Inclusion in Interventions for Children with ADHD: A Systematic Review and Meta-Analysis. BioMed Research International, ID 7693479, 51 p. DOI: 10.1155/2018/7693479
Přejít k původnímu zdroji...
- Conners, C. K. (1969). A teacher rating scale for use in drug studies with children. The American Journal of Psychiatry, 126(6), 884-888. doi: 10.1176/ajp.126.6.884.
Přejít k původnímu zdroji...
- Diagnostic And Statistical Manual Of Mental Disorders (DSM-5-TR). (2022). Washington: American Psychiatric Association Publishing.
- Hinshaw, S. P., (2005). The stigmatization of mental illness in children and parents: developmental issues, family concerns, and research needs. The Journal of Child Psychology and Psychiatry 46(7), 714-734. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2005.01456.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Hanková, (2018). Sociální a emocionální potřeby individuálně integrovaných žáků s tělesným postižením v prostředí střední školy. [Dizertačná práca]. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
- Hoza, B., Mrug, S., Gerdes, A. C., Hinshaw, S. P., Bukowski, W. M., Gold, J. A., Kraemer, H. C., Pelham, W. E., Jr., Wigal, T., & Arnold, L. E. (2005). What Aspects of Peer Relationships Are Impaired in Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder? Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(3), 411-423. DOI:10.1037/0022-006X.73.3.411
Přejít k původnímu zdroji...
- Humphrey, N. & Mullins, P.M. (2004). Self-concept and self-esteem in developmental dyslexia. Journal of Research in Special Educational Needs, 2(2). DOI:10.1111/j.1471-3802.2002.00163.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mikami, A.Z., Normand, S. (2015). The Importance of Social Contextual Factors in Peer Relationships of Children with ADHD. Current Developmental Disorders Reports. (22), 30-37. DOI: 10.1007/s40474-014-0036-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Shehu, A., Zhilla, E., Ostreni, V. & Dervishi, E., (2015). Intent suicide as a faktor risk on persons with mental health problems. European Scientific Journal, 11(11), 191-198.
- Stanford, L. D., & Hynd, G. W. (1994). Congruence of behavioral symptomatology in children with ADD/H, ADD/WO, and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 27(4), 243-253. DOI: /10.1177/002221949402700406
Přejít k původnímu zdroji...
- Thomas, S.; Sciberras, E., Rinehart, N., Lycett, K., Papadopoulos, N. (2015). Physical Functioning, Emotional, and Behavioral Problems in Children With ADHD and Comorbid ASD: A Cross-Sectional Study. Journal of Attention Disorders. 22(10), DOI: https://doi.org/10.1177/1087054715587096
Přejít k původnímu zdroji...
- Verdier, K. (2016). Inclusion in and out of the classroom: A longitudinal study of students with visual impairments in inclusive education. British Journal of Visual Impairment, 34(2), 130-140. https://doi.org/10.1177/0264619615625428
Přejít k původnímu zdroji...
- Vítová, J., Balcarová, J., Linhartová, V. (2013). Postavení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve skupině intaktních vrstevníků. Paidagogos, 2(26),451-464. ISSN 1213-3809
- Zemančíková, V. (2023). Prejavy problémového správania žiakov so špecifickou poruchou učenia a špecifickou poruchou správania. 10 s. Rukopis.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.