e-Pedagogium 2021, 21(2):83-92 | DOI: 10.5507/epd.2021.020
Teaching materials used in the teaching of law at grammar schools in the Czech Republic
- a Department of Pedagogy and Social Studies, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, 771 40 Žižkovo nám. 5
This article presents the selected results of a research survey on the use of teaching materials for teaching law in grammar schools. Quantitative design was used for the research survey; data obtained through an anonymous online questionnaire on the survio.com server was analysed in relation to the use of teaching materials for teaching law, educators' satisfaction with the textbooks available and their subsequent use in practice.
Keywords: law teaching, teaching materials, framework curriculum, school curriculum.
Received: June 24, 2021; Revised: July 1, 2021; Accepted: July 1, 2021; Prepublished online: July 1, 2021; Published: August 31, 2021 Show citation
References
- Frýzový, I. (2014). Pracovní list nejen v přírodovědném vzdělávání [Worksheet Not Only in Science Education], Komenský, Odborný časopis pro základní školy, ročník 139(1) [Professional journal for primary schools, vol. 139, no. 1].
- Horecký, J. et al. (2014). Společenské vědy pro střední školy - 3. díl: Pracovní sešit [Social Sciences for Secondary Schools - Volume 3: Workbook], Brno: Didaktis.
- Kalhous, Z. & Obst, O. (2009). Školní didaktika [School Didactics], Praha: Portál.
- Collective of authors, (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [Framework Curriculum for Grammar Schools], Praha: Prague Research Institute of Education.
- Collective of authors, (2001) Právo pro každého: učebnice programu Street Law - Právo pro každého [Law for Everyone: A Textbook for the Street Law Programme], Praha: Partners Czech.
- Mrázová, L. (2013). Tvorba pracovních listů. Metodický materiál [Creating Worksheets. Methodological Material] Brno: Moravian Museum.
- Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýza edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky [Textbook: Theory and Analysis of Educational Media. A handbook for students, teachers, textbook writers and researchers], Brno: Paido.
- Punch, K. (2008). Základy kvantitativního šetření [Basics of quantitative research], Praha: Portál.
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [Framework Curriculum for Grammar Schools] - Edu.cz [online], ©2021 [retrieved 23th of June 2021]. Retrieved from: https://www.edu.cz/rvp/ ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/
- Ryska, R. & Puškinová, M. (2020) Právo pro střední školy [Law for Secondary Schools], Praha: EDUKO.
- Skalková, J. (2007). Obecná didaktika [General Didactics]. Praha: Grada.
- Staněk, A. (2009). Výchova k občanství v současné škole: profesní identita učitele výchovy k občanství [Citizenship education in the contemporary school: the professional identity of the citizenship education teacher], Praha: Epocha.
- Šil, P. & Karolová, J. (2012). Člověk jako občan a světoobčan. Politologie, právo a mezinárodní vztahy pro střední školy. [Man as Citizen and World Citizen. Political Science, Law and International Relations for Secondary Schools], Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
- Urban, M. (2013). STREET LAW aneb jak učit právo na středních školách. [STREET LAW or how to teach law in secondary schools], Praha: PF UK.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.