e-Pedagogium 2020, 20(2):47-58 | DOI: 10.5507/epd.2020.007
Physical Activity of Elementary School Pupils at a Traditional State School and a Jena Plan School
- a Department of Physical Education and Sports, Faculty of Education,, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Czech Republic
- b Primary and Pre-primary Education, Faculty of Education,, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Czech Republic
- c Department of English Language and Literature, Faculty of Education,, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, Czech Republic
The study discusses physical activity concerning pupils of elementary school age at a traditional state school and an alternative school utilizing Jena plan. Their physical activity is measured by mechanical pedometers and is followed by in-depth interviews. The monitored group consists of third and fifth graders at selected schools. The research has indicated and analysed students' physical activity based on their age, gender and the type of school.
Keywords: movement activity, elementary school age, traditional pedagogy, alternative pedagogy, Jena plan, pedometer.
Received: October 1, 2019; Revised: June 24, 2020; Accepted: July 25, 2020; Prepublished online: July 25, 2020; Published: November 1, 2020 Show citation
References
- Bláha, L., & Cihlář, D. (2010). Uplatňování chůze u osob se zrakovým postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 2(2), 31-35.
- Bláha, L., & Cihlář, D. (2010). Uplatňování volnočasových pohybový aktivit a inaktivit u dětí na druhém stupni ZŠ. Česká kinantropologie, 4(2), 107-118.
- Blahutková, M., Pacholík, V., Póč, V., Hrnčiříková, I., & Smolka, O. (2008). Zvedni se a běž. Brno: Fakulta sportovních studií.
- Cox, M., Schofield, G., Greasley, N., & Kolt, G. (2006). Pedometer steps in primary school-aged children: A comparison of school-based and out-of-school activity. Journal of Science and Medicine in Sport, 9 (1), 91-97.
Go to original source...
- Crouter, S. E., Schneider, P. L., Karabulut, M., & Bassett, D. (2003). Validity of 10 Electronic Pedometers for Measuring Steps, Distance, and Energy Cost. Medicine & Science in Sports & Exercise 35(8). 1455-60.
Go to original source...
- Kolář, J., Nehyba, J., & Lazarová, B. (2011). Osobnostně sociální rozvoj - o významu pojmu optikou pedagogického diskursu. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová, Konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 349-355). Brno: Masarykova univerzita.
Go to original source...
- Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Haapala, H., L. (2017). Finnish schools on the move: students' physical activity and school-related social factors (Disertation thesis). Available from: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/ 123456789/55965/3/978-951-790-442-1_Haapala_.pdf
- Jůva, V., & Svobodová, J. (1996). Alternativní školy. Brno: Paido.
- Kalman, M., Hamřík, Z., & Pavelka, J. (2009). Podpora pohybové aktivity pro odbornou veřejnost. Olomouc: ORE-institut.
- Kenyon, D., B., Kubik, M. Y., Davey, C., Sirard, J., & Fulkerson, J. A. (2012). Alternative high school students' physical activity: role of self-efficacy. American journal of health behavior, 36(3), 300-310.
Go to original source...
- Machová, J., Kubátová, D., et al. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
- Mužík, V., & Vlček, P. (2010). Škola, pohyb, zdraví. Brno: Masarykova univerzita
- Národní zpráva o pohybové aktivitě dětí a mládeže. (2018). Olomouc: Fakulta tělesné kultury.
- Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
- Rýdl, K. (2001). Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV.
- Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví a dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Sigmundová, D., & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Go to original source...
- Sobo, EJ. (2013). High Physical Activity Levels in Waldorf/Steiner Education Reflect Alternative Developmental Understandings. Education and Health. 3(1), 26-30.
- Svobodová, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
- Tröndle, P. (2008). Wellness: Domácí rozmazlování. Praha: Grada.
- Tudor-Locke, C., Lee, S. M., Morgan, C. F., Beighle, A., & Pangrazi, R. P. (2006). Children's Pedometer-Determined Physical Activity during the Segmented School Day. Medicine & Science in Sports & Exercise, 38 (10), 1732-1728.
Go to original source...
- Tudor-Locke, C., Craig, C. L., Beets, M. W., Belton, S., Cardon, G. M., Duncan, S., Hatano, Y., Lubans, D. R., Olds, T. S., Raustorp, A., Rowe, D. A., Spence, J. C., Tanaka, S., & Blair, S. N. (2011). How many steps/day are enough? for children and adolescents. The international journal of behavioral nutrition and physical activity, 8, 78.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.