e-Pedagogium 2019, 19(1):7-13 | DOI: 10.5507/epd.2019.001
Tandemová výuka v matematice jako instrument reflektivního modelu vzdělávání
- Katedra matematiky PdF UP v Olomouci
Příspěvek reflektuje jednu z méně běžných organizačních forem výuky prostřednictvím konkrétní zkušenosti pedagoga z praxe. Tandemová výuka má vést k zefektivnění vyučovacích hodin, neboť probíhá za přítomnosti dvou či více učitelů. Ti společně spolupracují na plánování hodin, jejich realizaci i následném hodnocení. Zejména v možnosti společné reflexe participujících učitelů vidíme přidanou hodnotu tandemové výuky, neboť vede zapojené učitele k formulaci vlastních závěrů a pocitů. Proces uvědomění si průběhu hodin pak napomáhá převodu zkušenosti do nového kontextu, čímž je zkušenost dále uplatnitelná v budoucích edukačních souvislostech. Cílem příspěvku je shrnout teoretická vymezení problematiky, ilustrovat její principy na konkrétní realizované hodině a její průběh kvalitativně zhodnotit.
Klíčová slova: tandemová výuka, reflektivní model vzdělávání, učitel, matematika, M-tandem, reflektivní praktik.
Paired teaching in mathematics as an instrument of reflective model of education
This paper reflects one of the less common organizational forms of teaching through the lens of the teacher's practical experience. Paired teaching should lead to more effective lessons, as it is done in the presence of two or more teachers. They work together to plan, teach and evaluate the lessons. Especially because of the opportunity for joint reflection we can see the added value of paired teaching as it leads the participating teachers to formulate their own conclusions and feelings. The process of reflective planning, teaching and evaluation then assists the transfer of understanding into a new context, making the experience further applicable in future educational contexts. The aim of this paper is to summarize the theoretical definitions of the issue, to illustrate its principles based on a specific lesson and to evaluate it qualitatively.
Keywords: paired teaching, reflective model of education, teacher, mathematics, M-paired teaching, reflective practitioner.
Přijato: 18. červen 2019; Zveřejněno: 22. červenec 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Beran, V. a kol. Sborník příspěvků praxe kolegiální podpory formou párové výuky. Kunratice: Základní škola. [online] [cit. 2018-12-04]. Dostupné z http://www.zskunratice.cz/files/users/2/tiny_browser_files/files/pprs/pprs_16-17/iq-1617/cba-sbornik-kolegialni_podpora_formou_parove_vyuky-fin.pdf.
- Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
- Jirotková, D., & Lauermann, Z. (2015). Tandemová výuka. In Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů (s. 137-142). Praha: Retida spol. s r.o.
- Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
- Luhanová, A. (2013). Jaká je úloha asistentů ve výuce? Kritické listy: čtvrtletník pro čtenářskou gramotnost a kritické myšlení ve školách, 1, s. 6-7.
- Nováčková, (2001). Využití párového vyučování jako prostředku ke zvýšení efektivity při výuce matematiky. Závěrečná práce doplňujícího pedagogického studia. [online] [cit. 2018-12-04]. Dostupné z http://hdl.handle.net/10195/23205.
- Robinson, B., & Schaible, R. (1995). Collaborative teaching: Reaping the benefits. College Teaching, 43(2), 57-60.
Přejít k původnímu zdroji...
- Říhová, B. (2014). Jedna třída, dva učitelé. [online] [cit. 2018-12-04]. Dostupné z https://www.h-mat.cz/ media/ln/jedna-trida-dva-ucitele.
- Spilková, V. (2015). Pojetí klinické školy. In Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů (s. 6-22). Praha: Retida spol. s r.o.
- Vyroubalová, M. (2018). Tandemová výuka matematiky - efektivní příležitost pro žáky i učitele. Diplomová práce. Olomouc: PdF UP.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.