e-Pedagogium 2019, 19(1):7-13 | DOI: 10.5507/epd.2019.001

Paired teaching in mathematics as an instrument of reflective model of education

Radka Dofková
Katedra matematiky PdF UP v Olomouci

This paper reflects one of the less common organizational forms of teaching through the lens of the teacher's practical experience. Paired teaching should lead to more effective lessons, as it is done in the presence of two or more teachers. They work together to plan, teach and evaluate the lessons. Especially because of the opportunity for joint reflection we can see the added value of paired teaching as it leads the participating teachers to formulate their own conclusions and feelings. The process of reflective planning, teaching and evaluation then assists the transfer of understanding into a new context, making the experience further applicable in future educational contexts. The aim of this paper is to summarize the theoretical definitions of the issue, to illustrate its principles based on a specific lesson and to evaluate it qualitatively.

Keywords: paired teaching, reflective model of education, teacher, mathematics, M-paired teaching, reflective practitioner.

Accepted: June 18, 2019; Published: July 22, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dofková, R. (2019). Paired teaching in mathematics as an instrument of reflective model of education. e-Pedagogium19(1), 7-13. doi: 10.5507/epd.2019.001
Download citation

References

  1. Beran, V. a kol. Sborník příspěvků praxe kolegiální podpory formou párové výuky. Kunratice: Základní škola. [online] [cit. 2018-12-04]. Dostupné z http://www.zskunratice.cz/files/users/2/tiny_browser_files/files/pprs/pprs_16-17/iq-1617/cba-sbornik-kolegialni_podpora_formou_parove_vyuky-fin.pdf.
  2. Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
  3. Jirotková, D., & Lauermann, Z. (2015). Tandemová výuka. In Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů (s. 137-142). Praha: Retida spol. s r.o.
  4. Korthagen, F. et al. (2011). Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  5. Luhanová, A. (2013). Jaká je úloha asistentů ve výuce? Kritické listy: čtvrtletník pro čtenářskou gramotnost a kritické myšlení ve školách, 1, s. 6-7.
  6. Nováčková, (2001). Využití párového vyučování jako prostředku ke zvýšení efektivity při výuce matematiky. Závěrečná práce doplňujícího pedagogického studia. [online] [cit. 2018-12-04]. Dostupné z http://hdl.handle.net/10195/23205.
  7. Robinson, B., & Schaible, R. (1995). Collaborative teaching: Reaping the benefits. College Teaching, 43(2), 57-60. Go to original source...
  8. Říhová, B. (2014). Jedna třída, dva učitelé. [online] [cit. 2018-12-04]. Dostupné z https://www.h-mat.cz/ media/ln/jedna-trida-dva-ucitele.
  9. Spilková, V. (2015). Pojetí klinické školy. In Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů (s. 6-22). Praha: Retida spol. s r.o.
  10. Vyroubalová, M. (2018). Tandemová výuka matematiky - efektivní příležitost pro žáky i učitele. Diplomová práce. Olomouc: PdF UP.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.