e-Pedagogium 2018, 18(2):86-95 | DOI: 10.5507/epd.2018.022

Forenzní psychoterapie pro omezování urážlivého chování mezi klienty s mentálním postižením v nigerijských rehabilitačních centrech

Orim Samuel Orim, Orim Matthew Ashike
Dr. Orim, Samuel Orim, Mr. Orim, Matthew Ashike, Department of Special Education, University of Calabar, Cross River state, Nigeria, E-mail: samuelorim1@gmail.com

Tato studie zkoumala forenzní psychoterapie pro potlačení urážlivého chování mezi klienty s mentálním postižením (ID) v nigerijských rehabilitačních centrech. Výzkumu se zúčastnilo vybraných 750 odborníků, expertů na problematiku mentálního postižení, psychiatrů, psychoterapeutů a psychiatrických sester, školních psychologů, rehabilitačních pracovníků ve speciálních centrech z jihozápadní a jižní geopolitické oblasti Nigérie. Ve studii byly formulovány dvě výzkumné otázky. Dotazníkem, který obsahoval 45 položek se čtyřbodovou ratingovou stupnicí a koeficienty spolehlivosti 0,84 až 0,85, byly zjišťovány názory účastníků na účinnost terapie realitou, kognitivní behaviorální a systémové terapie při potlačování protiprávního chování u klientů s ID v nigerijských rehabilitačních centrech. Shromážděná data byla statisticky analyzována s využitím vícenásobné regresní analýzy. Zjištění ukázala, že terapie realitou, kognitivní behaviorální terapie a systémová terapie jsou efektivní terapeutické balíčky pro omezení forenzního a protiprávního chování u klientů s ID v nigerijských rehabilitačních centrech. Bylo doporučeno, aby terapie, které by pomohly těmto klientům překonat psychologické problémy byly používány ve spolupráci se speciálními centry, vládou a managementem rehabilitačních center.

Klíčová slova: psychoterapie, útočné chování, mentální postižení

Forensic psychotherapies for curbing offending behaviors among clients with intellectual disability in Nigerian rehabilitation centers

This study investigated forensic psychotherapies for curbing offending behaviors among clients with intellectual disability (ID) in Nigerian rehabilitation centers. A survey of 750 participants comprising of experts in intellectual disability, psychiatrists, psychotherapists and psychiatric nurses, school psychologists, rehabilitators in special centers from South-west and South-south Geopolitical Zone of Nigeria was done through expert sampling technique to select sample for the study. Two research questions were formulated to direct the study. A 45 item questionnaire with a 4 point rating scale and reliability coefficients of 0.84 to 0.85 was used to canvass opinions of participants on the perceived effectiveness reality therapy, cognitive behavioral therapy and systemic therapy in curbing offending behaviors in clients with ID in Nigerian rehabilitation centers. The data collected were statistically analyzed using Multiple Regression Analysis. The findings revealed that reality therapy, cognitive behavioral therapy and systemic therapy are effective therapeutic packages for curbing forensic and offending behaviors in clients with ID in Nigerian rehabilitation centers. It was recommended that these therapies should be used through the collaborative partnership with experts in special centers, government and management of the rehabilitation centers to help these clients overcome these psychological problems.

Keywords: psychotherapies, offending behaviors intellectual disability

Zveřejněno: 1. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Orim, O.S., & Ashike, O.M. (2018). Forenzní psychoterapie pro omezování urážlivého chování mezi klienty s mentálním postižením v nigerijských rehabilitačních centrech. e-Pedagogium18(2), 86-95. doi: 10.5507/epd.2018.022
Stáhnout citaci

Reference

  1. Davis, S. (2002). The effectiveness of police custody assessments in identifying suspects with intellectual disabilities. BMC Medicine, 11, 248.
  2. Denkowski, H. & Denkowski, W. (2003). Anger control for people with learning disabilities: a critical review. Behavioural and Cognitive Psychotherapy 29, 277-293. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Hart-Kerkhoffs, L. (2009). Group interventions for anger in people with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 21, 171-181. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Chesterman & Rutter, 2013). Evidence-based review of interventions for persons with ID used in or of relevance to occupational therapy. Journal of Occupational Therapy, 12, 412-429.
  5. Jerlarnd, A. & Kemer, T. (2013). Metaanalytic study on treatment effectiveness for problem behaviors for individuals who have mental retardation. Journal on Mental Retardation, 101, 387-399.
  6. Lharat, O. & Buhn, E. (2013). Evaluation of a group intervention for convicted arsonists with mild and borderline intellectual disabilities. Criminal Behaviour & Mental Health, 12, 282-93. Přejít k původnímu zdroji...
  7. McBrien, J. (2003). The intellectually disabled offender: methodological problems in identification. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 16, 95-106. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Oleyele, N. & Fanayan, O. (2016). A randomized controlled trial of the efficacy of a cognitive-behavioural anger management group for clients with learning disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 15, 224-235. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Perkh, K. & Garhmer, J. (2010). Community services and people with intellectual disabilities who engage in anti-social or offending behavior: Referral rates, characteristics and care pathways. Journal of Forensic Psychology & Psychiatry, 20, 717-740. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Rettision, D. & Argern, A. (2017). Effectiveness of behavioral interventions for reduction of self-injury in ID. Research in Developmental Disabilities, 32, 911-923.
  11. White, D. (2003). Cognitive-behavioural treatment of anger intensity among offenders with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 15, 151-165. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.