e-Pedagogium 2018, 18(2):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2018.016

Vztah mezi IQ, studijními výsledky a motivací ke studiu učitelských programů ve vzdělávacích studijních oblastech

Radka Skorunková, Klára Svobodová
Mgr. Radka Skorunková, Ph.D., Faculty of Education, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, E-mail: radka.skorunkova@uhk.cz
Bc. Klára Svobodová, Faculty of Education, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové

Tato výzkumná studie se zabývá vztahem mezi inteligenčním kvocientem (IQ), mírou úspěšnosti a motivací ke studiu u studentů pedagogiky na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové (UHK). Zabývá se vztahem mezi IQ a studijními výsledky a vztahuje je ke studijním požadavkům kladeným na studenty, kteří tyto požadavky v prvních dvou ročnících studia nesplnili. Studie dále popisuje motivaci ke studiu pedagogických oborů a její vztah k naměřeným hodnotám IQ. Výsledky výzkumu ukazují, že studijní předpoklady založené na studijních schopnostech nejsou klíčovým kritériem pro získání zájemců, kteří mají motivaci vydat se po skončení studia na Pedagogické fakultě na pedagogickou dráhu.

Klíčová slova: obecná inteligence, IQ, student pedagogické fakulty, studijní výsledky, studijní neúspěch, motivace

The Relation among IQ, Study Achievements and Motivation to Study Teaching Programmes in the Educational Fields of Study

This research study deals with the relation between intelligence quotient (IQ), success rate, and motivation for study for students of education at the Faculty of Education at the University of Hradec Králové (UHK). The focus is on the relationship between IQ and study achievements and making the connection to academic requirements of students who have not met these requirements within the first two years of their studies. Furthermore, this study determines the motivation to study teaching programmes and its relation to the measured values of IQ. The results of the research show that study preconditions, based on academic abilities, are not the key criteria for acquiring applicants who are motivated to start their teaching career after graduating from the Faculty of Education.

Keywords: general intelligence, IQ, student of the Faculty of Education, study results, study failure, motivation

Zveřejněno: 1. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Skorunková, R., & Svobodová, K. (2018). Vztah mezi IQ, studijními výsledky a motivací ke studiu učitelských programů ve vzdělávacích studijních oblastech. e-Pedagogium18(2), 7-20. doi: 10.5507/epd.2018.016
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Osoby s ukončeným terciárním vzděláním v mezinárodním srovnání. [cit. 2014-09-11]. Retrieved from: http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/
  2. ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Studenti a absolventi vysokých škol v ČR [cit. 2014-01-20]. Retrieved from: http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/
  3. Deary, I. J. (2000). Simple Information Processing and Intelligence. In Sternberg, R. J. (ed.) Handbook of Intelligence. New York: Cambridge University Press, 2000, pp. 267-284. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Forman, K. F. (2000). Vídeňský maticový test. Praha: Testcentrum.
  5. Havlík, R. (1997). Hodnotová a profesní orientace studentů PedF. In Kantor, M., & Mošna, K. (1997). Výchova a vzdělávání v českých zemích na prahu třetího tisíciletí: sborník referátů z 5. konference České asociace pedagogického výzkumu konané ve dnech 30. června a 1. července 1997 v Plzni. Plzeň: Západočeská univerzita.
  6. Jakešová, J. & K. HRBÁČKOVÁ. (2011). Analýza prevence studijního selhávání. e-Pedagogium [online]. 3. [cit.2014-09-05]. Retrieved from: www.pdf.upol.cz/rychle-odkazy/casopis-e-pedagogium/
  7. Juklová, K. (2010). Začínající učitel a jeho vztah k profesi. In Kappl, M., Smutek & Truhlářová, Z. (eds.) Etika sociální práce: Sborník z konference VI. Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové, 16.-17. října 2009. Hradec Králové: Gaudeamus.
  8. Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
  9. Koťa, J. (2010). Vybrané problémy profesionalizace učitelů v postmoderní době. In Krykorková, H., & Váňová, R. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
  10. Mackintosh, N. J. (2011). IQ and human intelligence. Oxford: Oxford University Press
  11. Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Revised ed. Praha: Academia.
  12. Plháková, A. (2010). Inteligence. In Blatný, M. et al. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada Publishing a. s.
  13. Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
  14. Spearman, C. E. (1927). The abilities of man. London: Macmillan.
  15. Sternberg, R. J. (2001). Psychology: In search of the human mind. Fort Worth: Harcourt College Publ. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
  17. Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická.
  18. Wernerová, J. (2013). Hodnocení profesní přípravy studenty učitelství a jejich postoje k profesi. e-Pedagogium [online] 3, [cit.2014-09-17]. Retrieved from: www.pdf.upol.cz/rychle-odkazy/casopis-e-pedagogium/
  19. Svatoš, T. (2012). Začínající studenti učitelství a self-efficacy. In WIEGEROVÁ, A. (ed.) Selfeficacy (osobne vnímaná zdatnosť) v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012. ISBN 978-80-10-02355-4. Pp. 84-104. Self efficacy: (osobne vnímaná zdatnosť) v edukačných súvislostiach. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  20. Wiegerová, A. a kol. (2012). Self-efficacy: Osobne vnímaná zdatnosť v edukačných súvislostiach. Bratislava: Slovenské Pedagogické Nakladatelstvo.
  21. SZOBIOVÁ, E. (2001). Vzťah tvorivosti a inteligencie: prieniky, podobnosti a odlišnosti. Československá psychologie. 2001, vol. 45, no. 4, pp. 323-337. ISSN 0009-062X.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.