e-Pedagogium 2017, 17(3):149-161 | DOI: 10.5507/epd.2017.044

Miskoncepce v genetice: přehledová studie

Jana Vlčková
Mgr. Jana Vlčková, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Poříčí 7, 603 00 Brno, E-mail: 252511@mail.muni.cz

Studie se zabývá rešerší výzkumů týkajících se miskoncepcí v genetice. Genetika je mladý a rychle se rozvíjející obor, avšak na druhou stranu je to obor plný abstraktních témat, která jsou těžká na pochopení. Miskoncepce jsou takové vysvětlení jevů a procesů, jenž nebývá vždy v souladu se současným vě-deckým poznáním reality. Studie si klade za cíl podat přehledný text, který umožní orientaci v tomto tématu. Nalezené studie jsou porovnávány z hlediska cílů, výzkumných otázek, výzkumných nástrojů a používaných metod. Výsledky ukazují, že studie se často zaměřují na pochopení základních pojmů z genetiky. Cíle ve studiích jsou často nekonkrétní a nebývá uvedená zvolená analýza dat. Výsledky studií ukazují nekonzistentní chápání pojmů z genetiky, přeceňování možností, které genetika nabízí. Projevili se i vlivy místních tradic na porozumění genetice.

Klíčová slova: Miskoncepce, genetika, porozumění genetice, výuka genetiky, přehledová studie

Misconceptions in Genetics: Review Study

The presented text is a review study of researches dealing with misconceptions in genetics. Genetics is a new and developing field of science. On the other hand, it is a field full of abstract concepts that are difficult to understand. Misconceptions are such explanations of phenomena and processes that are different from the current scientific knowledge. The examined studies are compared from the perspective of aims, research questions, research tools and methods. The results show that researches quite often focus on understanding of the basic genetic concepts. The aims of the researches are not concrete, and the data analyses are not described. The results of the researches show inconsistent understanding of genetics concepts and overestimating of possibilities offered by genetics. The influence of local culture is an important factor too.

Keywords: Misconceptions, genetics, understanding of genetics, review study

Zveřejněno: 1. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vlčková, J. (2017). Miskoncepce v genetice: přehledová studie. e-Pedagogium17(3), 149-161. doi: 10.5507/epd.2017.044
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abraham, J. K., Perez, K. E., & Price, R. M. (2014). The Dominance Concept Inventory: A Tool for Assessing Undergraduate Student Alternative Conceptions about Dominance in Mendelian and Population Genetics. CBE-Life Sciences Education. 13(2), 349-358. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bahar, M. (2003). Misconceptions in Biology Education and Conceptual Change Strategies. Edeucatin Sciences: Theory & Practice, 3(1), 55-64.
  3. Bahar, M., Johnstone, A. H. & Hansell, M. H. (1999). Revisiting learning difficulties in biology. Journal of Biological Education, 33(2), 84-86. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Cimer, A. (2012). What makes biology learning difficult and effective: Students' views. Educational Research and Reviews, 7(3), 61-71.
  5. Driver, R., Guesnes, E. & Tiberghien, A. (eds.) (1985). Childrens' Ideas in Science, Milton Keynes, UK: Open University Press.
  6. Driver, R., Squires, A., Rushworth P., & Wood-Robinson, V. (1994). Making Sense of Secondary Science, vol. 4, London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Finley, F. N., Stewart, J. & Yarroch, W. L. (1982). Teachers' perceptions of important and difficult science content. Science Education, 66(4), 531-538. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Galvan, J. (2006). Writing literature reviews: a guide for students of the behavioral science. In Mongan-Rallis, H. Guidelines for writing a literature review. Duluth: University of Minnesota. Dostupné z http://www.duluth.umn.edu/~hrallis/guides/researching/litreview.html
  9. Gardner H., G. (1991). The Unschooled Mind, New York: Basic.
  10. Karagöz, M. & Çakir, M. (2011). Problem Solving in Genetics: Conceptual and Procedural Difficulties. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(3), 1668-1674.
  11. Kibuka-Sebitosi E. (2007). Understanding genetics and inharitance in rural schools. Journal of Biological Education. 4(2), 56-61. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Kim, D. R. (2010). High School Students' Understanding of Genetics Concepts and Their Difficulties in Learning Genetics. Korean Journal of Teacher Education. 26(5), 17-42.
  13. Klitzman, R. L. (2010). Misunderstandings Concerning Genetics Among Patients Confronting Genetic Desease. Journal of Genetics Counseling. 19(5), 430-446. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Kubiatko, M. & Prokop, P. (2009). Pupils' Understanding of Mammals: an Investigation of the Cognitive Dimension of Misconceptions. Orbis Scholae, 3(2), 97-112. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Lewis, J. & Kattmann, U. (2004). Traits, genes, particles and information: re-visiting students' understandings of genetics. International Journal of Science Education, 26(2), 195-206. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Lewis, J., Leach, J. & Wood-Robinson, C. (2000). All in the genes? - young people's understanding of the nature of genes. Journal of Biological Education. 34(2), 74-79. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Marbach-Ad, G. & Stavy, R. (2000). Student's cellular and molecular explanations of genetic phenomena, Journal of Biological Education, 34(4), 200-205. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Marmaroti, P. & Galanopoulou, D. (2006). Pupils' Understanding of Photosynthesis: A questionnaire for the simultaneous assessment of all aspects. International Journal of Science Education, 28(4), 383-403. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Mills-Shaw, K. R., Van Horne, K., Zhang, H. & Boughman, J. (2008). Essay Contest Reveals Misconceptions of High School Students in Genetics Content. Genetics. 178(3), 1157-1168. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Mongan-Rallis, H. (2006). Guidelines for writing a literature review. Duluth: University of Minnesota. Dostupné z http://www.duluth.umn.edu/~hrallis/guides/researching/litreview.html
  21. Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  22. Saka, A., Cerrah, L., Akdeniz, R. & Ayas, A. (2006). A Cross-Age Study of the Understanding of Three Genetic Concepts: How Do They Image the Gene, DNA and Chromosome? Journal of Science Education and Technology, 15(2), 192-202. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Scheneider, I. & Ohadi, M. M. (1998). Unraveling students' misconceptions about the Earth's shape and gravity. Science Education, 82(2), 265-284. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Smith, L. A. & Williams, J. M. (2007). "It's the X and Y Thing": Cross-sectional and Longitudinal Changes in Children's Understanding of Genes. Research in Science Education, 37(4), 407-422. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Smith, M. Ch., Wood, W. B. & Knight, J. K. (2008). The Genetics Concept Assessment: A New Concept Inventory for Gauging Student Understanding of Genetics. Life Sciences Education, 7, 422-430. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Smith, M. K. & Knight, J. K. (2012). Using the Genetics Concept Assessment to Document Persistent Conceptual Difficulties in Undergraduate Genetics Courses. Genetic, 191(1), 21-32. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Šeďová, K. (2010). Jaký je současný stav českých pedagogických časopisů? Pedagogika.sk, 1(3), 239-243.
  28. Wandersee, J. H., Mintzes, J. J. & Novak, J. D. (1994). Research on alternative conceptions in science. In: Handbook of Research on Science Teaching and Learning, ed. DL Gabel, New York: MacMillan, 177-210.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.