e-Pedagogium 2017, 17(3):45-52 | DOI: 10.5507/epd.2017.035
Komunikační výchova a integrace poznatků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, oborových didaktik a přípravy učitelů
- Mgr. Milan Polák, Ph.D., Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: milan.polak@upol.cz
Na základě analýzy vývoje názorů v oblasti komunikační výchovy a integrace poznatků po r. 1989 autor pojmenovává některé tendence ve vzdělávání na základní škole vycházející ze současných kurikulárních dokumentů a týkající se oborových didaktik všech vzdělávacích oborů. V závěru se autor pokusil zformulovat oblasti a problémy, jež bude třeba řešit v náplni oborových didaktik a v přípravě budoucích učitelů zejména na pedagogických fakultách.
Klíčová slova: komunikační výchova, integrace poznatků, vzdělávací program, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, vzdělávací obor český jazyk a literatura, didaktika českého jazyka, oborová didaktika, spolupráce, příprava a vzdělávání učitelů
Based on the analysis of opinion development in the field of communication education and integration of knowledge after 1989, the author entitles some tendencies in education at elementary school based on current curriculum documents and concerning the didactics of all educational disciplines. In conclusion, the author tries to describe areas and formulate their problems which one should be dealt with in the field of didactics, as well as in the proces of teachers training, especially at Faculties of Education.
Keywords: Communication Education, Integration of Knowledge, Framework Education, Programme for Elementary Education, Didactics of the Czech Language, Cooperation, Teacher Training and Education
Zveřejněno: 1. září 2017 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Čechová, M. (1993). O potřebě integrace komunikační a systémové jazykové výuky. Český jazyk a literatura. 44 (7-8), s. 158-162.
- Čechová, M. & Styblík, J. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
- Hausenblas, O. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny? Zbuzany: vydáno vl. nákladem.
- Hauser, P., Kneselová, H. & Ondrášková, K. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I. Část obecná. Brno: Vydavatelství MU.
- Metelková Svobodová R. (2008). Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Metelková Svobodová R. & Švrčková, M. (2010). Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Fraus.
- Polák, M. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Polák, M. (2016). Komunikační výchova a integrace poznatků jako prostředky podpory čtenářské gramotnosti. In Řeřichová, V. Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci základního vzdělávání. s. 9-17. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Svobodová, J. (2002). Počátky komunikační výchovy mateřštiny. In Inovácia. Štrbské Pleso: Združenie Orava.
- Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum.
- Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy II. (1976). Praha: SPN.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
- Učební osnovy základní školy. (1991). Praha: Fortuna.
- Vzdělávací program Národní škola. (1997). Praha: SPN.
- Vzdělávací program Obecná škola. (1996). Praha: Portál.
- Vzdělávací program Základní škola. (1996). Praha: Fortuna.
- Komunikační výchova. Dostupné z: http://komunikacnivychova.upol.cz/index.php
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.