e-Pedagogium 2017, 17(2):25-37 | DOI: 10.5507/epd.2017.022

Bádání a praktický výzkum mandžuského uměleckého vzdělávání na mandžuské základní škole z multikulturního pohledu v Číně

Yao Jia, Jitka Plischke, Huang Zhiyong
Mgr. Jia Yao, Faculty of Education, Sichuan Normal University, Jin Jiang District, 610016, Chengdu, Sichuan, P. R. of China, E-mail: 905342754@qq.com
PhDr. Jitka Plischke, Ph.D., Institute of Education and Social Studies, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic, E-mail: jitka.plischke@upol.cz
Huang Zhiyong, Yongling Manchu Primary School, Xinbin Manchu Autonomous County, 113200, Fushun, Liaoning, P. R. of China, E-mail: 55156697@qq.com

Mandžuskové jsou třetí nejpočetnější menšinou v Číně, jejich populace je tvořena více než 10 miliony obyvatel. Historii mandžuské kultury lze vysledovat před více než 7000 lety, jedná se o nádhernou kulturu s dlouhou tradicí. V současné době nežije ani 100 lidí, kteří dokážou mluvit v jazyce Mandžusků, tato kultura je tedy v ohrožení. Tento text se zaměřuje na zkoumání současné situace mandžuské kultury, kulturního dědictví a jeho rozvoje v základní škole Yongling, sleduje, jak tato škola plní požadované funkce. Mandžuské umění je vnímáno jako "průlom", přijmout jej je pro žáky nejjednodušší. Realizováno je ve třech kontextech, kterými jsou: kultura kampusu, kurikulum a výuka a mimoškolní aktivity. Zkoumány jsou efektivní metody výchovy a vzdělání mandžuského umění.

Klíčová slova: mandžuské umění, kulturní dědictví a jeho rozvoj, mandžuská základní škola, multikulturní pohled

Exploration and Practice Research of Manchu Art Education in Manchu Primary School from the Multicultural point of view in China

Manchu as China's third largest ethnic group, the population is over 10 million. The history of Manchu culture can be traced back as much as 7,000 years ago, and with a long history and splendid culture. In the modern times, there are not more than 100 people who can speak the Manchu language, the Manchu culture is in jeopardy.
This article focused on exploring the current situation of Manchu culture, inheritance and development at the Yongling Manchu Primary School observing how the school fulfills the required functions. The Manchu art is seen as a breakthrough which is the easiest way for pupils to accept, it shows in three aspects such as campus culture, the curriculum and teaching, extracurricular activities, exploring the effective paths of Manchu art education.

Keywords: Manchu art, inheritance and development, Manchu primary school, multicultural point of view

Zveřejněno: 1. duben 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jia, Y., Plischke, J., & Zhiyong, H. (2017). Bádání a praktický výzkum mandžuského uměleckého vzdělávání na mandžuské základní škole z multikulturního pohledu v Číně. e-Pedagogium17(2), 25-37. doi: 10.5507/epd.2017.022
Stáhnout citaci

Reference

  1. Agui (1988). Researches on Manchu Origins. Shenyang: Liaoning Nationality Publishing House.
  2. Antlová, A., Chudý, S., Buchtová, T., & Kučerová, L. (August 26, 2015). The Importance of Values in the Constructivist Theory of Knowledge. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 203, 210-216. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Benedict, R. (1934). Patterns of Culture. Boston, New York: Houghton Mifflin Company.
  4. Chudý, Š., Neumeister, P., Jůvová, A. & Snopková, D. (2012). Educational Aims as Key Components of Education (a methateories concept of philosophy of education in the east European Pedagogy). e-PEDAGOGIUM, vol. 12, no. 4, pp. 70-83. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Fei Xiaotong (2005). Different cultures co-exist and Human Civilization. Academic Research, 17-19.
  6. Fei Xiaotong (1999). The Pattern of Diversity in Unity of the Chinese Nation. Beijing: The Central University for Nationalities Press.
  7. Kroeber, A. L., & Kluckhohn, D. (1952). Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions. Cambridge, MS: The Peabody Museum.
  8. Li Jingchi (1978). Explore the Origin of ZHOUYI. Beijing: Zhonghua Book Company.
  9. Lv Jing (1989). Primary school psychology. Beijing: Education Science Press.
  10. Liu Xiaomeng (2001). The Manchu from Tribes to the Development of the Country. Shenyang: Liaoning Minorities Press.
  11. Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  12. Tylor, E. B. (1871). Primitive culture. London: Cambridge University Press.
  13. Tong Yonggong (2009). The Research of Manchu language and files. Liaoning: Liaoning Nationality Publishing House.
  14. Zhang Jiasheng (1999). The Manchu Culture. Shenyang: Liaoning Ethnic Publishing House.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.