e-Pedagogium 2017, 17(1):35-45 | DOI: 10.5507/epd.2017.004
Problém metody morálních dilemat v etické výchově
- doc. PhDr. Jan Hábl, Ph.D. & Bc. Jan Polinský, Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně, Hoření 13, 400 96 Ústí nad Labem, E-mail: jan.habl@ujep.cz; jpolin@centrum.cz
Záměrem příspěvku je zodpovědět otázku, zda je metoda tzv. morálních dilemat vhodným nástrojem pro výuku etické výchovy. V práci představíme základní ideovou koncepci dvou osobností psychologie morálky, Jeana Piageta a Lawrence Kohlberga. Následně objasníme metodu morálních dilemat a ověříme její efektivitu či užitelnost v pedagogické praxi. Morální vývoj jedince je ve školním prostředí pedagogicky ovlivnitelný. Morální dilemata jsou účinným nástrojem v etickém vychovatelství, ovšem pouze pro jedince, kteří dosáhli určitého stupně morálního vývoje.
Klíčová slova: morální, etický, výchova, vývoj, dilema
Issue of the Method of Moral Dilemmas in Ethics Education
The objective of this paper is to answer the question of whether the method of so-called moral dilemmas is a suitable tool for Ethic Education lessons. The work will introduce the fundamental ideological concept of two figures of moral psychology, Jean Piaget and Lawrence Kohlberg. It will be followed by the methods of moral dilemmas efficacy and applicability of which in lessons will be tested. Moral development of an individual is influenceable through pedagogy in school environment. Moral dilemmas are an efficient tool in ethics education but only for individuals who have reached a certain level of moral development.
Keywords: moral, ethic, education, development, dilemma
Zveřejněno: 1. únor 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Čáp, J. & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál.
- Hábl, J. (2014). "Měl bych". Poznámky k potřebě etického vychovatelství. e-Pedagogium, 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, Studium.
- Kilpatrick, W. (1993). Why Johnny can't tell right from wrong. New York: Touchstone.
- Kohlberg, L. (1976). Moral Stages and moralization: The Cognitive-Developmental Approach. In Lickona, T. (ed.). Moral Development and Behavior: Theory, Research and Social Issues. New York: Holt, s. 31-53.
- Lewis, C. S. (1993). K jádru křesťanství. 1. čes. vyd. Praha: Návrat, 1993.
- Průcha, J., Walterová, E. & MAREŠ, J. (2009). Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál.
- Sokol, J. (2010). Etika a život. Pokus o praktickou filosofii. 1. vyd. Praha: Vyšehrad.
- Thiessen, E. J. (1993). Teaching for Commitment Liberal Education, Indoctrination, and Christian Nurture. Montreal: McGill-Queen's University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vacek, P. (2005). Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.