e-Pedagogium 2016, 16(3):127-138 | DOI: 10.5507/epd.2016.037

Výuka evoluce a přírodního výběru na českých a britských školách

Lucie Hlaváčová
PhDr. Lucie Hlaváčová, Katedra biologie a environmentálních studií, Pedagogická fakulta, Karlova univerzita v Praze, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha, E-mail: lucie.hlavacova@pedf.cuni.cz

Příspěvek prezentuje výsledky komparativní analýzy, zabývající se výukou evoluční biologie na českých a britských, respektive anglických a skotských školách. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, v jakém rozsahu se vybraná biologická témata pojí s výukou evoluční teorie a přírodního výběru. Výzkum byl uskutečněn metodou dotazníkového šetření, na kterém participovalo celkem 350 učitelů českých škol a 122 učitelů britských škol. Data jsou prezentována pomocí popisné statistiky a signifikantní rozdílnost odpovědí je dokázána pomocí chí-kvadrát testu. Z výsledků výzkumu vyplývá, že na českých školách je Evoluce člověka a Vznik života nejvíce rozšířeným tématem v rámci výuky evoluce, zatímto na britských školách jsou to témata jako Genetika a Adaptace.

Klíčová slova: evoluce, přírodní výběr, výuka, Česká republika, Anglie, Skotsko

Teaching evolution and natural selection at Czech and British schools

The article presents data of a comparative analysis dealing with evolutionary bilogy tought at Czech and British (English and Scottish) schools. The research aims to find out to which extent the biological topics are associated with teaching evolution and natural selection. Total of 350 teachers from the Czech Republic and 122 teachers from England and Scotland took part in the research. The data were collected from online questionnaires. The main statistical procedures used for data analysis were descriptive statistics and chi-square test. The results show that Human Evolution and the Origin of life are the most common topics taught at Czech schools in the context of biological evolution while the British schools focus on Genetics and Adaptation.

Keywords: Evolution, natural selection, learnig, teaching, Czech Republic, England, Scotland

Zveřejněno: 1. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hlaváčová, L. (2016). Výuka evoluce a přírodního výběru na českých a britských školách. e-Pedagogium16(3), 127-138. doi: 10.5507/epd.2016.037
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aguillard, D. (1999). Evolution Education in Louisiana Public Schools: A Decade Following Edwards v Aguillard. The American Biology Teacher, 61(3), 182-188. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bishop, B. A. & Anderson, C. W. (1990). Student conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of Research in Science Teaching, 27 (5), 415-427. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bowness, E., Burrows, C., Craig, K., Elder, E., McCurrie, R., Rogers, R., Thompson, H. Towle, J., Tyler M., ed. (2012). AS - level Biology for AQA. CGP.
  4. Darwin, C. R. (1859). On the origin of species by means of natural selection, or the preservation of favoured races in the struggle for life. London: John Murray. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Donoghue, M. J. (2005). Comparisons, Phylogeny, and Teaching Evolution. In: Cracraft, J., Bybee, R. (ed). Proceedings of the Biological Sciences Curriculum Study (BSCS), American Institute of Biological Sciences (AIBS) Symposium, 69-77.
  6. Giordan, A. (2010). Teaching and communicating Evolution: Proposals for innovative approaches and didactic researches. Biology International, 47, 40-47.
  7. Haeckel, E. (1874). Anthropogenie oder Entwickelungsgeschichte des menschen. Leipzig: Verlag von Wilhelm Engelmann.
  8. Hermann, T. & Šimůnek, M. (2008). Between Science and Ideology: The Reception of Darwin and Darwinism in the Czech Lands, 1859 - 1959. In: E. M. & Glick, T. F. (ed.). The Reception of Charles Darwin in Europe, 199-216.
  9. Hlaváčová, L. (2015). Výuka evoluční biologie na základních a středních školách. Scientia in educatione, 6(2), 104-120. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  11. Knecht, P. (2007). Didaktická transformace aneb od "didaktického zjednodušení" k "didaktické rekonstrukci". Orbis scholae, 2(1), 67-81. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Müllerová, L. (2015): Termín "evoluce" a jeho vymezení a použití v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie. Scientia in educatione, 6(1), 40-79. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Müllerová, L. (2012). Pojem evoluce a jeho vnímání žáky základních a středních škol. Scientia in educatione, 3(2), 33-64. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Prinou, L., Halkia, L. & Skordoulis, C. (2005). Teaching the Theory of Evolution: Teacher's Attitudes, Views and Difficulties. Paper presented at the Proceedings of International History, Philosophy and Science Teaching Conference. Leeds, UK.
  15. Rector, M. A; Nehm, R. H. & Pearl, D. (2013). Learning the Language of Evolution: Lexical Ambiguity and Word Meaning in Student Explanations. Res Sci Educ, 43, 1107-1133. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Scott, A. ed. (2009). Salters-Nuffield Advanced Biology for Edexcel A2 Biology: Student book. Pearson Education Limited.
  17. Smith, U. M. (2010a). Current status of research in teaching and learning evolution: II. Pedagogical Issues. Science & Education, 19, 539-571. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Smith, U. M. (2010b). Current status of research in teaching and learning evolution: I. Philosophical and epistemological issues. Science & Education, 19, 523-538. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.