e-Pedagogium 2016, 16(3):53-64 | DOI: 10.5507/epd.2016.031

Profesní kompetence učitelů mateřských škol

Anna Smolíková, Petra Bobková, Jana Kropáčková
Bc. Anna Smolíková, Bc. Petra Bobková, PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D., Katedra primární pedagogiky, Pedagogická fakulta UK Praha, M. D. Rettigové 4, E-mail: annnasmol@gmail.com; petra.bobkova@email.cz; jana.kropackova@pedf.cuni.cz

Článek přináší zprávu o výzkumném šetření s názvem Vzdělávání učitelů mateřských škol. V předvýzkumné části proběhlo zpracování čtyř případových studií začínajících učitelů mateřských škol s různou kvalifikací. Předvýzkum pomohl ověřit funkčnost dotazníků. V hlavní části výzkumu proběhlo dotazníkové šetření mezi učiteli mateřských škol (96 respondentů) a rozhovory se sedmi odborníky na předškolní výchovu a vzdělávání. V dotazníkovém šetření bylo porovnáváno, jak učitelé hodnotí význam profesních kompetencí a dostatečnost jejich rozvoje v přípravném vzdělávání v závislosti na stupni jejich vzdělání. Pomocí strukturovaných rozhovorů byly zjišťovány názory na současné vzdělávání učitelů mateřských škol. Dotazníkový průzkum ukázal, že respondenti vnímají použitý soubor kompetencí jako velice významný, protože jejich hodnocení významu jednotlivých kompetencí bylo vysoké. Výsledky rozhovorů s odborníky ukázaly, že panuje shoda v nesouhlasu s trojkolejností vzdělávacího systému, ale názory na změny se rozcházejí.
Příspěvek vznikl v rámci projektu GA UK č. 269815 Vzdělávání učitelů mateřských škol financovaného Grantovou agenturou Univerzity Karlovy. Autorky děkují za poskytnutou podporu.

Klíčová slova: vzdělávání, učitel mateřské školy, profesní kompetence, vysokoškolské vzdělávání, absolvent

Professional competencies of nursery school teachers

This article reports on a research study entitled Education of nursery school teachers. Pilot study aims at processing of four case studies of starting nursery school teachers with different qualifications. Pilot study helped validate the functionality of questionnaires. Research part is based on a questionnaire survery among teachers in nursery schools (96 respondents) and on interviews with seven experts on pre-school education. The survey was comparing how teachers assess the importance of professional competence and adequacy of their development in the initial training, depending on their level of education. Using structured interviews allowed to collect the views of teachers on current training of kindergarten teachers. The questionnaire survey showed that respondents perceive the used set of competencies to be very important, because their assessment of the significance of individual competencies was high. Results of interviews with experts showed that there is a consensus in disagreement with three ways of education system, but opinions diverge on the changes.
This article was written within the project GAUK no. 269815 Education nursery school teachers funded by the Grant Agency of Charles University. The authors are grateful for their support.

Keywords: education, nursery school teacher, professional competencies, tertiary education, graduate

Zveřejněno: 1. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Smolíková, A., Bobková, P., & Kropáčková, J. (2016). Profesní kompetence učitelů mateřských škol. e-Pedagogium16(3), 53-64. doi: 10.5507/epd.2016.031
Stáhnout citaci

Reference

  1. Helus, Z. (2001). Alternativní pohled na kompetence učitelů. In Walterová, E. (Ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 2. díl. Praha: PedF UK, s. 44-49.
  2. Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009.
  3. Helus, Z. (2008). Teoretická východiska pojetí učitele v době měnících se nároků na školu a vzdělávání. In Spilková, V. & Vašutová, J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie. Praha: PdF UK.
  4. Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015.
  5. Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce [online]. Praha: MŠMT, 2016 [cit. 2016-03-03]. Dostupné z: http://www.infoabsolvent.cz/
  6. Key Data on Teachers and School Leaders [online]. 2013 [cit. 2015-11-09]. ISBN 978-92-9201-412-4. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/key_data_en.php
  7. Koetsier, C. P., Wubbels, T. & Korthagen, F. (1996). Partnership and Cooperation between the teacher education institute and the schools: A precognition for structured learning from practice in school based programmes. In ATEE Conference, Glasgow, 1996.
  8. Kwiatkowska, H. (1997). Edukacja nauczycieli. Warszawa: Instytut Badán Edukacyjnych.
  9. Kyriacou, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál.
  10. MŠMT. (2016). Národní kulatý stůl k problematice odborné kvalifikace učitelek mateřských škol. Praha.
  11. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha [online]. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001, 98 s. [cit. 2012-05-22]. ISBN 80-211-0372-8. Dostupné z: http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf
  12. Nezvalová, D. (2003). Pedagogické kompetence, standardy a kvalita v pregraduální přípravě učitele. Pedagogická orientace, 4, s. 11-19.
  13. Piťha, P. & Helus, Z. (1994). Návrh pojetí Občanské školy. Praha: Portál.
  14. Spilková, V. (1997). Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PdF UK.
  15. Spilková, V. (1996). Východiska vzdělávání učitelů primárních škol. Pedagogika, 2, s. 46-52.
  16. Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada.
  17. Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido.
  18. Tomková, A. (2012). Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  19. Vašutová, J. (2001). Model tvorby profesního standardu učitelů In Walterová, E. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém: výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007: podpora práce učitelů: sborník z celostátní konference 1. a 2. díl. Praha: PdF UK.
  20. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
  21. Veteška, J. & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Grada.
  22. Walterová, E. (2001). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém: výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007: podpora práce učitelů: sborník z celostátní konference 1. a 2. díl. Praha: PdF UK.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.