e-Pedagogium 2016, 16(1):51-64 | DOI: 10.5507/epd.2016.005
Témbrový a fonematický sluch předškolních dětí s atypickým vývojem řeči
- Mgr. Milena Kmentová, Katedra hudební výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1, E-mail: milenecka@email.cz
Cílem příspěvku je informovat odbornou veřejnost o vývoji pohledu na témbrový a fonematický sluch z hlediska hudební psychologie, lingvistiky, logopedie a neurofyziologie. Čtenářům budou představeny metody a výsledky vlastního terénního základního výzkumu, který se zaměřil na hodnocení kvality témbrového a fonematického sluchu a sluchové pozornosti předškolních dětí s narušenou komunikační schopností a s odlišným mateřským jazykem. Výzkum je součástí projektu Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí, podpořený GA UK č. 934213.
Klíčová slova: témbrový sluch, fonematický sluch, sluchová pozornost, předškolní děti s narušenou komunikační schopností, předškolní děti s odlišným mateřským jazykem
Timbre and phonemic hearing of pre-school children with atypical speech development
Purpose of this paper is to inform the professional audience, how the view on timbre and phonemic hearing from the point of view of musical psychology, linguistics, logopaedics and neurophysiology evolves. Readers will be presented with methods and the outcome of the author's field research that aimed at assessment of quality of timbre and phonemic hearing and auditory attention of pre-school children with speech disorders and a different mother tongue.
The research is a part of the project Music as a significant mean of speech and language cultivation in preschool children that was financed by the grant GAUK (no. 934213).
Keywords: Timbre hearing, phonemic hearing, hearing attention, pre-school children with disturbed communication skills, pre-school children with a different mother tongue
Zveřejněno: 1. únor 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Belin, P., Zatorre, R. J., Lafaille, P., Ahad, P., & Pike, B. (2000). Voice-selective areas in human auditory cortex. Nature, 403.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cvrček, V. (2015). Mluvnice současné češtiny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
- Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál.
- Hála, B., & Sovák, M. (1962). Hlas - řeč - sluch: základy fonetiky a logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Chladná, A. (1968). Hudba pro nejmenší: metodika hudební výchovy dětí do tří let. Praha: Panton.
- Kodejška, M., & Váňová, H. (1989). Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Koukolík, F. (2012). Lidský mozek: [funkční systémy, norma a poruchy]. Praha: Galén.
- Kutálková, D. (2005). Logopedická prevence. Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál.
- Leonťiev, A. N. & Gippenrejter, J. B. (1959). Analiz sistemnogo strojenija vosprijitanija. Soobščenije VIII. Vlijanija rodnogo jazyka na formirovanije slucha. In Doklady APN RSFRSR 1959/2.
- Love, R. J., Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál.
- Nazajkinskij, J. (1980). O psychológii hudobného vnímania. Bratislava: Opus.
- Poledňák, I. (1984). Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon.
- Sacks, O. (2009). Musicophilia: příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Praha: Dybbuk.
- Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
- Šiška, Z. (2003). Fonetika a fonologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.