e-Pedagogium 2016, 16(1):14-27 | DOI: 10.5507/epd.2016.002

Použití Q metodologie při tvorbě nástroje pro měření tacitních znalostí vysokoškolských studentů

Jana Matošková, Lucie Garczarzová, Martin Kovářík
Ing. Jana Matošková, Ph.D., Bc. Lucie Garczarzová, Ing. et Ing. Martin Kovářík, Ph.D., Fakulta managementu a ekonomiky, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Mostní 5139, 760 01 Zlín, E-mail: matoskova@fame.utb.cz

Cílem příspěvku je ukázat výsledky použití Q metodologie při tvorbě nástroje na měření tacitních znalostí u vysokoškolských studentů. Při přípravě nástroje pro měření tacitních znalostí bylo nejprve nutné určit typické chování úspěšného studenta vysoké školy. Bylo definováno 184 základních výroků spojených s chováním úspěšného studenta. Respondenti měli za úkol dané výroky ohodnotit dle jejich významu za použití Q metodologie. Odpovědi byly statisticky vyhodnoceny a výsledkem bylo určení 32 základních tvrzení o tom, jak se úspěšný student projevuje. Byly také definovány čtyři potencionálně možné cesty k dosažení úspěchu u studenta vysoké školy.

Klíčová slova: tacitní znalosti, akademické tacitní znalosti, Q metodologie, úspěšný student, třídění výroků

The Using of the Q Methodology in Creation an Instrument for Measuring Tacit Knowledge of University Students

The aim of this paper is to present the results of the Q methodology usage in creation an instrument for measuring tacit knowledge of university students. The first necessary stage by the preparation of the instrument for tacit knowledge measurement was to define typical behaviour of successful university students. 184 basic quotations about successful students' behaviour were defined. Respondents were asked to evaluate the statements according to their importance by the Q methodology usage. Answers were statistically evaluated and the result was a definition of 32 basic statements how successful students usually behave. Additionally, four potentially possible ways how to achieve success at a university were identified.

Keywords: Tacit Knowledge, Academic Tacit Knowledge, Q methodology, Successful Student, Sorting of Quotations

Zveřejněno: 1. únor 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Matošková, J., Garczarzová, L., & Kovářík, M. (2016). Použití Q metodologie při tvorbě nástroje pro měření tacitních znalostí vysokoškolských studentů. e-Pedagogium16(1), 14-27. doi: 10.5507/epd.2016.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bennett, R. H., (1998). The Importance of Tacit Knowledge in Strategic Deliberations and Decisions. Management Decision. 1.11., 36, 9, s. 589-597. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Brockmann, E. N.; Simmonds, P. G., (1997). Strategic Decision Making: The Influence of CEO Experience and Use of Tacit Knowledge. Journal of Managerial Issues. 22.12., 9, 4, s. 454-467.
  3. Deed, C. G.; Gomez, V., (2010). Exploring the Space between Day-to-Day Routine and New Ideas for Teaching and Learning. International Journal of Technology, Knowledge & Society. 1.3., 6, 2, s. 31-40. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Edwards, W. R.; Schleicher, D. J., (2004). On Selecting Psychology Graduate Students: Validity Evidence for a Test of Tacit Knowledge. Journal of Educational Psychology [online]. 96. 3, s. 592-602. ISSN 0022-0663. Dostupné z: doi:10.1037/0022-0663.96.3.592. Přejít k původnímu zdroji...
  5. St. Germain, L.; Quinn, D. M., (2005). Investigation of Tacit Knowledge in Principal Leadership. The Educational Forum. 70, 1, s. 75-90. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Gourlay, S., (2002). Tacit Knowledge, tacit knowing or behaving? In: European Conference on Organizational Knowlege, Learning, and Capabilities. (2002).OKLC 2002: The Third European Conference on Organizational Knowledge, Learning, and Capabilities, 5.-6. April 2002, Athens, Greece: proceedings. S.l.: s.n., s. 1-24.
  7. Choi, M., (2001). Assessing Tacit Knowledge - Why and How? In: New Developments in Assessment & Development' conference. Roffey Park Institute.
  8. Janson, Ch.; Matthew Militello, M. & Kosine, N., (2008). Four Views of the Professional School Counselor-Principal Relationship: A Q-Methodology Study. Professional School Counseling. 11, 6, s. 353-361. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Leonard-Barton, D., & Sensiper, S., (1998). The role of tacit knowledge in group innovation. California Management Review, 40, 3. 112-132. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Leonard, N., & Insch, G. S., (2005). Tacit Knowledge in Academia: A Proposed Model and Measurement Scale. The Journal of Psychology, 139, 6, 495-512. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Maršálová, Libuša a Oldřich Mikšík, 1990. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: Slovenské Pedagogické Nakl. ISBN 80-08-00019-8.
  12. Matošková, J. et al., (2013). The Influence of Tacit Knowledge on the Behaviour of College Students. e-Pedagogium. 4, 33-42. Přejít k původnímu zdroji...
  13. McKeown, M. et al., (1999). Q methodology, risk training and quality management. International Journal of Health Care Quality Assurance [online]. 12, 6, 254-266. Dostupné z: doi:10.1108/09526869910291823 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Müller, F. H. & Kals, E., (2004). Q-Sort Technique and Q-Methodology-Innovative Methods for Examining Attitudes and Opinions. Forum: Qualitative Social Research, 5, 2 [online] [27. 11. 2014]. Dostupné z: http://search.proquest.com/docview/869229714?pq-origsite=summon
  15. Polechová, P., (nedatováno). Využití Q-metodologie pro vlastní hodnocení a rozvoj školy. [online] [20. červen 2012]. Dostupné z: http://svp.muni.cz/ukazat.php?docId=520
  16. Sternberg, R. J., Wagner, R. K. & Okagaki, L., (1993). Practical Intelligence: The Nature and Role of Tacit Knowledge in Work and at School. In: Puckett, J. M., Reese, H. W., & West Virginia University Conference on Life-Span Developmental Psychology. Mechanisms of everyday cognition. Hillsdale, N.J: L. Erlbaum Associates. s. 205-227. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Vizcaíno, A., García, F., Villar, J. C., Piattini, M., & Portillo, J. (July 01, 2013). Applying Q-methodology to analyse the success factors in GSD. Information and Software Technology, 55, 7, 1200-1211. Dostupné z: doi:10.1016/j.infsof.2013.01.003 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Zhang, L., & Han, Z. (August 01, 2008). Analysis on the Management of College Teachers' Tacit Knowledge. International Education Studies, 1, 3, 21-24. [online]. Dostupné z: doi:10.5539/ies.v1n3P21 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.