e-Pedagogium 2015, 15(3):26-39 | DOI: 10.5507/epd.2015.031

Poznámky k metodologickým problémům dějin pedagogiky

Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Jaroslav Koťa, Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, nám. J. Palacha 2, 116 38 Praha 1, E-mail: jaroslav.kota@cuni.cz

Autor se v úvodní části zabývá rámcově vývojem definic dějin pedagogiky. Následně poukazuje na vztah ke srovnávací pedagogice, dále otevírá problém uchopení dějin v pozitivistickém a v hermeneutickém pojetí. V textu je pozornost věnována taxaci problémů, které se dostaly mimo zorné pole zájmu badatelů v oblasti dějin pedagogiky; zmíněno je i neúnosné nacionalistické ladění těchto dějin.

Klíčová slova: dějiny pedagogiky, pozitivismus, hermeneutika, interpretace manipulace s dějinami

Notes on Methodological Issues of History of Education

The author outlines the development of definitions of history of education in the introductory part. Subsequently, he points out its relation to comparative education; he further addresses the issue of understanding of history in the positivist and hermeneutic approaches. The text also pays attention to evaluation of issues which have got out of sight of the researchers in the field of history of education; what is also mentioned is the unacceptable nationalistic aspect of this history.

Keywords: history of education, positivism, hermeneutics, interpretation, manipulation of history

Zveřejněno: 1. červen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Koťa, J. (2015). Poznámky k metodologickým problémům dějin pedagogiky. e-Pedagogium15(3), 26-39. doi: 10.5507/epd.2015.031
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adorno, T. W. (1990). Gesammelte Schriften: Bd. 8/1. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verl.
  2. Burckhardt, J. (1971). Úvahy o světových dějinách. Praha: Melantrich.
  3. Černý, J. (Ed.). (1906). Průvodce organisovaného učitele. Praha: ZÚS.
  4. Dilthey, W. (1980). Život a dejinné vedomie. Bratislava: Pravda.
  5. Gadamer, H.-G. (1994). Problém dějinného vědomí. Praha: Filozofia.
  6. Gadamer, H.-G. (2010). Pravda a metoda. Nárys filosofické hermeneutiky. I. Díl. Praha: Triáda.
  7. Gadamer, H.-G. (2011). Pravda a metoda. Dodatky/rejstříky. II. díl. Praha: Triáda.
  8. Gercen, A. I. (1960). Diletantismus ve vědě. Praha: SNPL.
  9. Havelka, M. (2001). Dějiny a smysl. Praha: Lidové noviny.
  10. Hegel, G., W., F. (1952). Úvod k dějinám filosofie. Praha: Rovnost.
  11. Hegel, G., W., F. (1960). Fenomenologie ducha. Praha: NČSAV.
  12. Hegel, G., W., F. (1961). Dějiny filosofie. I. Praha: NČSAV.
  13. Holubec, S. (2014). Jiří Šubrt, Jiří Vinopal a kol.: Historické vědomí obyvatelstva české republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha: Karolinum 2013, 258 s. Sociologický časopis. 50, 2014, 1., 131-134
  14. Chlup. O., Kubálek, J. & Uher, J. Pedagogická encyklopedie. II. díl. Praha: Novina, 1939.
  15. Iggers, G., G. (2002). Dějepisectví ve 20. století. Praha: Lidové noviny.
  16. Kádner, O. (1923). Dějiny pedagogiky. I. díl. Praha: nákladem Grafické unie.
  17. Kádner, O. (1929). Vývoj a dnešní soustava školství. I. díl. Praha: Sfinx Bohumil Janda.
  18. Kasper, T. & Kasperová, (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
  19. Klika, J. & Sokol, J., (Eds.). (1891-1909). Stručný slovník paedagogický. Abecední soubor nejdůležitějších nauk z paedagogiky, hodegetiky a didaktiky, z methodiky obecné a metodik zvláštních, z dějin vychovatelství a školství, ze zákonodárství školního a statistiky školní v zemích našich a cizích i z pomocných věd vychovatelských: diaetetiky, psychologie, ethiky, sociologie a logiky. I.-VI. díl., Praha: Ústřední spolek jednot učitelských.
  20. Koťa, J. (2010). Vybrané problémy profesionalizace učitelů v postmoderní době, In Krykorková, H. & Váňová, R. Učitel v současné škole. Praha: FFUK.
  21. Krejčí, F. (1933). Heglova filozofie dějin. Praha: Volná myšlenka.
  22. Liessmann, K. P. (2010). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
  23. Pešková, J. (1963). Utopický socialismus v Čechách v XIX. století. Praha: Svobodné slovo.
  24. Pešková, J. (1991). Já člověk… aneb jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: SPN. Pešková, J. (1998). Role vědomí v dějinách a jiné eseje. Praha: Lidové noviny.
  25. Projev proděkana FFUK doc. PhDr. Jaroslava Koti k absolventům Kvalifikačního kursu extenzí pro učitele dějepisu v regionech. Praha: FFUK desktop, 2000.
  26. Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  27. Srogoň, T. a kol. (1981). Dejiny školstva a pedagogiky. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství.
  28. Veselá, Z. (1992). Vývoj české školy a učitelského vzdělávání. Brno: MÚ.
  29. Vika, K. (1915-1919). Zápisky podučitelovy. Praha: Podskalské nábř.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.