e-Pedagogium 2014, 14(4):25-37 | DOI: 10.5507/epd.2014.039

Evaluation of Primary Prevention of Risk Behaviour in Preschool Education Institutions from the Perspective of Teachers

Vladimíra Kocourková, Jana Kantorová, Anna Šafránková
PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D., PhDr. Jana Kantorová, Ph.D., Mgr. Anna Šafránková, Institute of Education and Social Sciences, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, CZ, Tel: 00420-585 635 874, E-mails: vladimira.kocourkova@upol.cz; jana.kantorova@upol.cz; anna.safrankova@upol.cz

Příspěvek se zabývá problematikou faktorů ovlivňujících úroveň primární prevence rizikového chování v institucích předškolního vzdělávání, která je vnímána také v rozměrech školního klimatu. Dále uvádí výsledky průzkumu zaměřeného na hodnocení úrovně primární prevence rizikového chování z pohledu učitelů mateřských škol (zejména žen - učitelek) v České republice.

Klíčová slova: primární prevence, rizikové chování, mateřská škola, předškolní vzdělávání, klima školy, potřeby, mateřská škola učitelka/učitel

The contribution presents the issue of factors influencing the level of primary prevention of risk behaviour in preschool education institutions, perceived also within the dimensions of school climate. It further presents the outcomes of a survey focused on evaluation of the level of primary prevention of risk behaviour from the perspective of kindergarten teachers (mainly women teachers) in the Czech Republic.

Keywords: primary prevention, risk behaviour, kindergarten, preschool education, school climate, needs, kindergarten woman teacher/man teacher

Zveřejněno: 1. srpen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kocourková, V., Kantorová, J., & Šafránková, A. (2014). Evaluation of Primary Prevention of Risk Behaviour in Preschool Education Institutions from the Perspective of Teachers. e-Pedagogium14(4), 25-37. doi: 10.5507/epd.2014.039
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bessoth, R. (1989). Verbesserung des Unterrichtsklimas. Neuwied: Luchterhand.
  2. Caplan, G. (1964). Principles of psychiatry. New York: Basic Books.
  3. Essa, E. (2011). Jak pomoci dítěti. Metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press.
  4. Kocourková, V., & Šafránková, A. (2012). Prevence rizikového chování jako nutná součást předškolního vzdělávání. GRANT journal, 2, pp. 45-47.
  5. MŠMT. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č. j. 21291/2010-28.
  6. Raithel, J. (2011). Jugendliches Risikoverhalten: Eine Einführung. Wiesbaden: VS, Verlag für Sozialwisseschaften. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Scheithauer, H., Hayer, T., & Niebank, K. (2008). Problemverhalten und Gewalt im Jugendalter: Erscheinungsformen, Entstehungsbedingungen, Prävention und Intervention. Stuttgart: Kohlhammer. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Smolíková, K. et al. (2006). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.