e-Pedagogium 2014, 14(4):18-24 | DOI: 10.5507/epd.2014.038
Rozvíjení schopnosti práce s digitálními technologiemi na Univerzitě jako místě pro vědecký výzkum a vzdělávání intelektuálních elit
- dr Mateusz Muchacki, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Ul.Podchorążych 2, Kraków, Polska, e-mail address: mattim@inf.ap.krakow.pl
Dnešní doba staví výzvy před každým člověkem - také před vysokoškolským učitelem. Tyto výzvy se týkají moderního mediálního instrumentária v profesní práci, obzvláště pak využití internetu ke zvyšování efektivity a kvality jeho profesních činností. Autor v textu upozorňuje na nutnost zavedení podstatných změn ve vysokoškolském vzdělávání, staví před vysokoškolskými učiteli požadavky moderního vzdělávání. Didaktika vysoké školy by měla zohledňovat aplikaci nejnovějších nástrojů technologie vzdělávání a napomáhat tak celkovému vývoji studenta, jeho samostatného uvažování, schopnosti práce s digitálními technologiemi a utváření inovativního a kreativního postoje a připravovat ho na mnoho nových profesních činností.
Klíčová slova: ICT kompetence, informační společnost, vysokoškolské vzdělávání
Development of Information Technology Competences at the University as a Place of Scientific Research and of Education of Intellectual Elites
Contemporary times make every person, including an academic teacher, face challenges concerning the application of modern media tools in professional work, especially the use of the Internet to increase the effectiveness and the quality of his/her professional activity. The author draws attention to the necessity of a significant change in the system of academic education to help academic teachers handle modern teaching requirements. Teaching at the university level should take into account state-of-the-art tools of the teaching technology supporting the student's general development, his/her information technology skills as well as the formation of innovative and creative attitudes, preparing them to many new professional actions (including ICT).
Keywords: Information technology competences, information society, academic education
Zveřejněno: 1. srpen 2014 Zobrazit citaci
Reference
- Beentjes, J. W. J., Koolstra, C. M., Marseille, N. & Van der Voort, T. H. A. (2001). Children's Use of Different Media. In Livingstone, S. M., & Bovill, M. Children and their changing media environment: A European comparative study. Mahwah, N.J: L. Erlbaum.
- Chmielarz, W. (2005). Systemy elektronicznej bankowości. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji "Difin".
- Chmielarz, W. (2007). Systemy biznesu elektronicznego. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji "Difin".
- Czaja-Chudyba, I. (2013). Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej - uwarunkowania nieobecności. Kraków: Wyd. Naukowe UP.
- Drucker, P. F. (2010). Zarządzanie [in] XXI wieku: Wyzwania, series: >Klasyka Biznesu<, Warszawa: Muza.
- Fromme, J., Meder, N., & Vollmer, N. (2000). Computerspiele in der Kinderkultur. Opladen: Leske + Budrich.
- Grochowalska, M. (2010). Przekaz medialny w rozwoju i edukacji dzieci. In: Smak, E. & Włoch, S. Pedagogika kreatywna wyzwaniem edukacji XXI wieku. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
- Jenkins, H. (2006). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Grudzień: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Livingstone, S. M., & Bovill, M. (2001). Children and their changing media environment: A European comparative study. Mahwah, N.J: L. Erlbaum.
- Manovich, L. (2006). Język nowych mediów, series: >Cyberkultura - Internet - Społeczeństwo<, Warszawa: WAiP. ISBN 978-83-60501-02-3.
- Reis, F. (2007). e-Government 2004: Internet Based Interaction with European Businesses and Citizens, EuroStat, European Communities, 25 / 2005 - I quote the data [after]
- Serdyński, A. (2007). Kompetencje informatyczno-medialne nauczyciela, series: >Rozprawy i Studia<, vol. [DCCII] 628, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Sysło, M. M. Model rozwoju kompetencji informatycznych. In Informatyka w Szkole XX. Wrocław, 06-09.09.2004 [accessed on: 21 September 2010].
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.