e-Pedagogium 2014, 14(4):7-17 | DOI: 10.5507/epd.2014.037

New Possibilities of Analysis of Experimental Data in Pedagogical Research

Vladimír Polášek, Lubomír Sedláček
Mgr. Vladimír Polášek, Ph.D., Mgr. Lubomír Sedláček, Ph.D., E-mail: vpolasek@fai.utb.cz, lsedlacek@fai.utb.cz, Dept. of Mathematics, Faculty of Applied Informatics, Tomas Bata University in Zlín, Nad Stráněmi 4511, 760 05, Zlín, Czech Republic

Klíčová slova: Pedagogical experiment, pretest, posttest, analysis of variance for difference scores, analysis of covariance

The aim of this paper is to present new possibilities of the statistical analysis of pretestposttest data types measured in a pedagogical experiment. These possibilities will allow us to eliminate the effect of so-called disruptive independent variables that could adversely affect a dependent variable and thus, the research results. By using a model example, we present the design of a suitable experimental plan. Further, we illustrate advanced statistical techniques - Analyses of Variance and of Covariance using a real example.

Zveřejněno: 1. srpen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Polášek, V., & Sedláček, L. (2014). New Possibilities of Analysis of Experimental Data in Pedagogical Research. e-Pedagogium14(4), 7-17. doi: 10.5507/epd.2014.037
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  2. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  3. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Olomouc: Grada Publishing.
  4. Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  5. Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. 2nd ed. Praha: Portál.
  6. Průcha, J. (2000). Přehled pedagogiky. 2nd ed. Praha: Portál.
  7. Průcha, J.; Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. 4th revised ed. Praha: Portál.
  8. Sedláček, L. (2009). A Study of the Influence of Using Dynamic Geometric Systems in Mathematical Education on the Level of Knowledge and Skills of Students. Acta Didactica Universitatis Comenianae - Mathematics, 9, pp. 81-108.
  9. Zvára, K. & Štěpán, J. (2001). Pravděpodobnost a matematická statistika. 2nd ed. Praha: MATFYZPRESS.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.