e-Pedagogium 2013, 13(3):68-80 | DOI: 10.5507/epd.2013.033
Škála charakteristik nadání pro předškolní děti - shody a rozpory v posuzování nadání předškoláků mezi učitelkami MŠ a rodiči
- PhDr. Jana Marie Havigerová, Ústav preprimární a primární edukace, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, e-mail: jana.havigerova@uhk.cz
Příspěvek se zabývá možností využití konkrétní skríninkové metody pro posouzení rozumového nadání v předškolním věku dvěma skupinami dospělých - učitelkami MŠ a rodiči předškolních dětí. Představena je Škála charakteristik nadání pro předškolní děti od L. Silvermanové, která byla v rámci výzkumu přeložena do češtiny a ověřována z hlediska souběžné validity se standardizovaným testem IQ. Škála byla administrována učitelkám mateřských škol (dále jen MŠ) a zároveň rodičům 56 předškolních dětí, jejichž hodnocení bylo analyzováno z hlediska shod a rozdílů. Výsledky potvrzují, že většina rodičů má tendenci nadání svých dětí mírně nadhodnocovat, poukazují na konkrétní rozdíly v hodnocení učitelek MŠ a rodičů a na jejich možné zdroje.
Klíčová slova: škála charakteristik nadání pro předškolní děti, předškolní děti, posuzování nadání, rodiče, učitelky MŠ
The Characteristics of Giftedness Scale for preschool age - similarities and differencies in preschool children giftedness assessment between nursery teachers and parents
The paper deals with the possibility of using a screening method for the assessment of intellectual giftedness in the preschool age by two groups of persons - nursery teachers and parents. It presents The Characteristics of Giftedness Scale (CGS) for preschool children from Linda Silverman and its translated Czech version that was being verified from the aspect of parallel validity with a standardized IQ test. This CGS was filled in by 2 experienced nursery teachers and by parents of 56 preschool children. Their assessments were analysed from the aspect of similarity and diversity. The results confirm the assumption that parents mostly tend to overestimate their children, point out particular differences in assessment of nursery teachers and parents and consider their possible causes.
Keywords: characteristics of Giftedness Scale, preschool children, assessment of giftedness, parents, nursery teachers
Zveřejněno: 1. červen 2013 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Burešová, I., Havigerová J. M., & Šimíková, M. (2012). Information Behaviour of Gifted Children - The Qualitative Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 242-246.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čihounková, J. (2012). Možnosti identifikace nadaných předškolních dětí rodiči. Disertační práce. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity. Vedoucí práce doc. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D. Brno: MU.
- Daniels, S., Piechowski, M. M. (2008). Living with Intensity: Understanding the Sensitivity, Excitability, and Emotional Development of Gifted Children, Adolescents, and Adults. Scottsdale: Great Potential Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Frič, P. a kol. (2008). Vůdcovství českých elit. Praha: Grada.
- Gagné, F. (1994). Are teachers really poor talent detectors? Comments on Pegnato and Birch's (1959) study of the effectivness and efficiency of various identification techniques. iGifted Child Quarterly. 38, 124-126.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gillernová, I., Kebza, V., Rymeš, M. a kol. (2011). Psychologické aspekty změn v české společnosti. Člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada, edice Psyché.
- Hall, E. G. & Skinner, N. (1980). Strategies for parents of the Gifted and Talented. New York: Teachers College Press.
- Hartman, M. L., Drew, C. J., Egan, W. (2011). Human Exceptionality: School, Community, and Family. 10th edition. Wadsworth: Cengage Learning.
- Havigerová, J. M. & HAVIGER, J. (2012). Questions in the School. World academy of science and technology, 66, 449-452.
- Havigerová, J. M., Haviger, J., & Juklová, K. (2013). When parents and teachers assess intellectual giftedness of preschool children. The New Educational Review, v tisku.
- Heffernan, H., Todd, V., E. (1960). The kindergarten teacher. University of Minnesota: Health.
- Hoy, W. K., & Miskel, C., G. (Eds.) (2002). Theory and Research in Educational Administration. Greenwich: Information Age Publishing.
- Jensen, A. R. (2012). Educability and group differences. Abington: Rouledge, 2012.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kotková, E. (2011). Identifikace rozumově nadaných dětí v předškolním věku. [Diplomová práce]. Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2011. 71 s.
- Laznibatová, J. (2007). Nadané dieťa - jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS.
- Martincová, N. (2013). NOMI - screeningová metoda. [online]. [cit. 2013-28-04]. Dostupné z: http://www.nadanedite.eu/index.php/aktivity-pro-ucitele/110-nomi-screeningova-metoda.html.
- McBee, M. T. (2006). A descriptive analysis referral sources for gifted identification screening by race and socioeconomic status. Journal of Secondary Gifted Education. 17, 103-111.
Přejít k původnímu zdroji...
- Melhuish, E. C., Petrogiannis, K. (2006). Early Childhood Care And Education: International Perspectives. New York: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Oakes, P. B. (1988). The Relationship Between the Authority Orientation of Kindergarten Teachers and Choice of Teaching Strategies. Contribution to the School of Graduate Studies, Indiana State University.
- Omer, H. (2010). The New Authority: Family, School, and Community. New York: Cambridge University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pierce, R.L., Adams, C. M., Spiers Neumeister, K. L., Cassady, J. C., Dixon, F. A., & CrossT. L. (2007). Development of an identification procedur efor a large urban school corporation: Identifying culturally diverse and academically gifted elementary students. Roeper Review. 29, 113-118.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pfeiffer, S. I. (Ed.) (2008). Handbook of Giftedness in Children. Psycho-educational Theory, Research and Best Practices. New York: Springer Science + Bussiness Media.
Přejít k původnímu zdroji...
- Portešová, Š. (2009). Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno: Masarykova univerzita. Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, 2009.
- Pýchová, I. (1997). Jazykově nadaný žák. Návrh pedagogické metody identifikace cizojazyčného nadání. Pedagogika. 47, 4, 355-371.
- Renzulli, J. S., & Delcourt, M. A. B. (1997). The legacy and logic of research on the identification of gifted persons. Gifted Child Quarterly, 30, 20-23.
Přejít k původnímu zdroji...
- Silverman, L. K. (1993). Characteristics of giftedness scale. Denver: Gifted Developement Center.
- Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada.
- Speirs Neumeister, K. L., Adams, C. M., Pierce, R. L., Cassady, J. C., & Dixon, F. A. (2007). Fourth-grade teachers' perceptions of giftedness: Implications for identifying and serving diverse gifted students. Journal for the Education of Gifted. 30, 479-499.
Přejít k původnímu zdroji...
- Talay-Ongan, A. & Ap E. A. (Eds.). (2005). Child Development and Teaching Young Children. South Melbourne: Cengage Learning.
- Werner, I. B., Reynolds, W. M. & Miller, G. E. (Eds.). (2012). Handbook of Psychology: Educational Psychology. Vol. 7. New York: John Wiley & Sons.
- Winebrenner, S., Brulles, D., Kingore, B. (2008). The Cluster Grouping Handbook: A Schoolwide Model: How to Challenge Gifted Students and Improve Achievement for All. Minneapolis: Free Spirit Publishing.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.