e-Pedagogium 2013, 13(1):69-81 | DOI: 10.5507/epd.2013.007

Ověřování výzkumného nástroje zaměřeného na zkoumání názorů žáků na důležitost biologických dovedností

Milan Kubiatko, Monika Vašíčková
PaedDr. Milan Kubiatko, Ph.D., Institut výzkumu školního vzdělávání, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 31, 603 00 Brno, email: mkubiatko@gmail.com
Mgr. Monika Vašíčková, Katedra biologie, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00 Brno

Příspěvek se zabývá šetřením předvýzkumného charakteru sloužícího k ověření výzkumného nástroje týkajícího se názoru žáků na důležitost biologických dovedností. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník obsahující 61 položek Likertova typu rozdělen na 4 části. Kromě zjištění celkového názorů žáků se zjišťoval i vliv genderu, známky z přírodopisu a ročníku na názory žáků. Výzkumný vzorek byl tvořen 91 žáky z jedné základní školy. Ze statistických metod byl použit Cronbachův alfa koeficient na zjištění reliability výzkumného nástroje a na zjištění vlivu kategorických proměnným to byla analýza rozptylu. V závěrečné kapitole jsou uvedeny možnosti dalšího výzkumu.

Klíčová slova: biologické dovednosti, předvýzkum, škálovaný dotazník, názor žáků

Verification of a Research Tool Focused on Investigating of Pupils' Opinion of the Importance of Biology Skills

The contribution deals with a pilot study used for verification of a research tool related to pupils' opinions of the importance of biology skills. The research tool was a questionnaire with 61 Likert type items divided into 4 parts. There was also investigated the influence of gender, grade and class on the pupils' opinion. The sample consisted of 91 pupils from a primary school. The Cronbach's alpha was used for the determination of reliability, and the Analysis of Variance was used for the finding of the influence of independent variables. The conclusion part of the contribution contains information about a future research.

Keywords: biology skills, pilot study, scaling questionnaire, pupils' opinion

Zveřejněno: 1. únor 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kubiatko, M., & Vašíčková, M. (2013). Ověřování výzkumného nástroje zaměřeného na zkoumání názorů žáků na důležitost biologických dovedností. e-Pedagogium13(1), 69-81. doi: 10.5507/epd.2013.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. BRICKMAN, P., GORMALLY, C., ARMSTRONG, N., HALLAR, B. Effects of Inquiry-based Learning on Students' Science Literacy Skills and Confidence. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 2009, roč. 3, č. 2, s. 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  2. JANÁČEK, G. Základní pravidla učení dovednostem, Praha: SPN, 1958.
  3. KROPÁČ, J. Dovednost - základní pojem didaktiky technických předmětů. e-Pedagogium, 2002, roč. 2, č. 2, s. 13-18.
  4. LEGGETT, M., KINNEAR, A., BOYCE, M., BENNETT, I. Student and staff perceptions of the importance of generic skills in science. Higher Education Research & Development, 2004, roč, 23, č. 3, s. 295-312. Přejít k původnímu zdroji...
  5. McMURRAY, M. A., BEISENHERZ, P., THOMPSON, B. Reliability and Concurrent Validity of a Measure of Critical Thinking Skills in Biology. Journal of Research in Science Teaching, 1991, roč. 28, č. 2, s. 183-192. Přejít k původnímu zdroji...
  6. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. aktualizované vydání, Praha: Portál, 2003.
  7. PALEČKOVÁ, J. (ed.). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006, Praha: ÚIV, 2007.
  8. ROTH, K. J. (ed.). Teaching Science in Five Countries: Results From the TIMSS 1999 Video Study. Washington, D. C.: U. S. Department of Education, 2006.
  9. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku, Brno: MU, 1998.
  10. VALENTINO, C. Developing Science Skills [on-line]. [cit. 08. 08. 2010]. Dostupné z: http://www.eduplace.com/science/profdev/articles/valentino2.html
  11. ZOHAR, A., TAMIR, P. Incorporating critical thinking into a regular high school biology curriculum. School Science and Mathematics, 1993, roč. 93, č. 3, s. 136-140. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.