e-Pedagogium 2012, 12(1):32-45 | DOI: 10.5507/epd.2012.004
Úloha tutora v e-learningových kurzech
- PhDr. Blanka Frydrychová Klímová, Ph.D., M.A., doc. RNDr. Petra Poulová, Ph.D., Fakulta informatiky a managementu, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, e-mail: Blanka.Klimova@uhk.cz, Petra.Poulova@uhk.cz
Učitelé stále hledají další cesty jak zvýšit kvalitu svého vyučování. Používání nových informačních technologií se stává v současné době nedílnou součástí vzdělávání. Ty umožnily učitelům znovu definovat některé strategie a koncepty vyučování a učení. Vznikly tak například distanční počítačové kurzy. Jednou z opor distančního vyučování, která je velmi využívána na Univerzitě Hradec Králové, je e-learning. Článek se zamýšlí nad tím, jak se tradiční role učitele mění vlivem e-learningových kurzů a jaké jsou hlavní předpoklady pro vyučování/ tutorování v těchto kurzech. Navíc článek podává výsledky výzkumu menšího rozsahu, který byl proveden mezi učiteli na Fakultě informatiky a managementu (FIM) Univerzity Hradec Králové s cílem zjistit, jak je teorie svázaná s praxí.
Klíčová slova: ICT, e-learning, didaktika, změna, tutorování, studenti, výzkum
Tutor's role in eLearning courses
Teachers are all the time looking for different ways of increasing the quality of their teaching. At present the use of computers and new technologies has become an important aspect of education. They have enabled the teaching community to redefine some of the strategies and concepts of teaching and learning. In this climate computer-based distance learning courses have emerged. One of the supports of the distance learning is e-learning, which is widely used at the University of Hradec Kralove (UHK), Czech Republic. The article attempts to examine how the traditional role of a teacher in the e-courses changes and what preconditions are pivotal for the tutoring of such courses. In addition to that, it provides results of small-scale research which was carried out among the teachers of the Faculty of Informatics and Management of UHK in order to discover how theory reflects field experience.
Keywords: ICT, e-learning, didactics, change, tutoring, students, survey
Zveřejněno: 1. únor 2012 Zobrazit citaci
Reference
- BERGE, Z. L. The role of the moderator in a Scholarly Discussion Group (SDG). Retrieve August 4, 2010, from www.emoderators.com/moderators/zlbmod.html.
- ČECH, P., KLIMOVÁ, B. 2003. Kurz Teaching Written Business English (TWBE). In J. Sedlacek (Ed.), Sbornik prispevku ze seminare a souteze e-learning 2003. Hradec Kralove: Gaudeamus, 2003, s. 23-26. ISBN 80-7041-965-2.
- FRYDRYCHOVÁ KLIMOVÁ, B. Blended learning. In A. Mendez Vilas et al., (Eds.) Research, Reflections and Innovations in Integrating ICT in Education. Č.2. Spain: FORMATEX, 2009, s.705-708. ISBN 978-84-692-1790-0.
- FRYDRYCHOVÁ KLIMOVÁ, B. Formal written English revisited. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010, roč. 3, č. 1, s. 131-137. ISSN 1877-0428.
Přejít k původnímu zdroji...
- GERRARD, C. Promoting best practice for e-tutoring through staff development. In Proceedings of Networked Learning: Third International Conference. Lancaster: University and University of Sheffield, 2002.
- HUBÁČKOVÁ, Š., FRYDRYCHOVÁ KLIMOVÁ, B. Blended learning as a form of modern language teaching. In P. Escudeiro (Ed.), Proceedings of the 9th European Conference on e-Learning. Porto: Instituto Superior de Engenharia do Porto, 2010, s. 244-248. ISBN 978-1-906638-83-2 CD.
- MACKAY, S., STOCKPORT, G. Blended learning, classroom and e-Learning. The Business Review, 2006, roč. 5, č. 1, s. 82-88. ISSN 1553-5827.
- POULOVÁ, P., ČERNÁ, M., SVOBODOVÁ, L. University Network? Efficiency of Virtual Mobility. In Proceedings of the 5th WSEAS/IASME International Conference on EDUCATIONAL TECHNOLOFIES (EDUTE09). La Laguna : WSEAS Press, 2009, s. 87-92. ISBN 978-960-474-092-5.
- SULCIC, V., SULCIC, A. Can online tutors improve the quality of e-learning? Retrieved August 4, 2010, from http://proceedings.informingscience.org/InSITE2007/IISITv4p201-210Sulc388.pdf, 2007.
Přejít k původnímu zdroji...
- WHEELER, S. Learning with 'e's'. Retrieved August 4, 2010, from http://steve-wheeler.blogspot.com/2009/05/7-skills-for-successful-e-tutor.html.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.