e-Pedagogium 2012, 12(1):18-31 | DOI: 10.5507/epd.2012.003

Aktivace sociálních stereotypů a výkon ve zkouškovém testu

Marek Franěk, Věra Strnadová
doc. PhDr. Marek Franěk, CSc., Ph.D., PhDr. Věra Strnadová, Ph.D., Katedra managementu, Fakulta informatiky a managementu, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, e-mail: marek.franek@uhk.cz

Bylo pozorováno, že priming, který vyvolává aktivaci stereotypu vzdělaného člověka, může vést ke zlepšení výkonu ve vědomostním testu (Dijksterhuis, van Knippenberg, 1998). Uskutečnili jsme dva experimenty v reálných školních podmínkách. V prvním experimentu studenti psali pololetní test. Těsně před psaním testu proběhl priming na stereotyp univerzitního učitele nebo uklízečky. Výsledky ukázaly, že osoby, které byly před testem vystaveny primingu na stereotyp univerzitního učitele, měly nepatrně lepší výkon než osoby, které byly vystaveny primingu na stereotyp uklízečky. Signifikantní rozdíly mezi oběma podmínkami byly zjištěny pouze mezi muži studujícími technické a ekonomické obory. Druhý experiment byl proveden o dva roky později stejným způsobem. Vzhledem k tomu, že se nepodařilo kontrolovat všechny proměnné, výsledky nebyly zreprodukovány. Studie je doplněna úvahou o praktických aplikacích zjištěných poznatků.

Klíčová slova: Aktivace sociálních stereotypů, mentální výkon, priming

Activation of social stereotypes and performance in an exam test

It was found that priming, which activated a stereotype of a professor, could lead to improvement in a knowledge task (Dijksterhuis, van Knippenberg, 1998). Two experiments were conducted in a real situation. In Experiment 1 undergraduate students were asked to complete a mid-term test. Prior to knowledge testing they were primed with stereotypes of an university professor or a charwoman. The results revealed that students, who were primed with the stereotype of the university professor performed slightly better than students, who were primed with the stereotype of charwoman. However, significant differences were found only among males majoring in technical and economical subjects. Experiment 2 was conducted two years later. Since we did not succeed to control all variables, the results from Experiment 1 were not reproduced. Practical applications of our findings are discussed.

Keywords: Social stereotypes activation, mental performance, priming

Zveřejněno: 1. únor 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Franěk, M., & Strnadová, V. (2012). Aktivace sociálních stereotypů a výkon ve zkouškovém testu. e-Pedagogium12(1), 18-31. doi: 10.5507/epd.2012.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. ALPERT, R., HABER, R. Anxiety in academic achievement situations. Journal of Abnormal and Social Psychology. 1960, roč. 61, č. 2, s. 207-215. ISSN 0021-843X. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BARGH, John A., CHEN, Mark., BURROWS, Lara. Automaticity of social behavior: Direct effect of trait construct and stereotype activation on action. Journal of Personality and Social Psychology. 1996, roč. 71, č. 2, s. 230-244. ISSN 0022-3514. Přejít k původnímu zdroji...
  3. DIJKSTERHUIS, Ap., VAN KNIPPENBERG, Ad. The relation between perception and behavior, or how to win a game of trivial pursuit. Journal of Personality and Social Psychology. 1998, roč. 74, č. 4, s. 865-877. ISSN 0022-3514. Přejít k původnímu zdroji...
  4. FRANĚK, Marek. Priming aktivující sociální stereotypy a výkon v mentálním testu. E-psychologie [online]. 2009, roč. 3, č.2, s. 1-9. [cit. 2011-05-15]. ISSN 1802-8853. Dostupné z http://e-psycholog.eu/pdf/franek.pdf
  5. PRINZ, Wolfgang. A common coding approach to perception and action. In: NEUMANN, O. a W. PRINZ, eds. Relation between perception and action. Berlin: Springer-Verlag, 1990, s. 167-201. ISBN 03-8752-069-4. Přejít k původnímu zdroji...
  6. SCHNEIDROVÁ, D. Program prevence a zvládání stresu pro studenty vysokých škol. 2002. [cit.2011-05-15]. Dostupné z http://www1.szu.cz/poradna/uspesnystudent/index.php
  7. STEELE, Claude M., ARONSON, Joshua. Stereotype threat and the intellectual test performance of African Americans. Journal of Personality and Social Psychology. 1995, roč. 69, č.5, s. 797-811. ISSN 0022-3514. Přejít k původnímu zdroji...
  8. STEELE, Claude M. A threat in the air: How stereotypes shape intellectual identity and performance. American Psychologist. 1997, roč. 52, č. 6, s. 613-629. ISSN 0003-066X. Přejít k původnímu zdroji...
  9. WHEELER, CH. S., PETTY, R. E. The effects of stereotype activation on behavior: A review of possible mechanisms. Psychological Bulletin, 2001, roč. 127, č. 6, s. 797-826. ISSN 0079-2993. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.