e-Pedagogium 2012, 12(1):9-17 | DOI: 10.5507/epd.2012.002
Prožitkové, zážitkové, nebo zkušenostní učení?
- Mgr. Vítek Dočekal, Katedra sociologie a andragogiky, tř. Svobody 26, 771 80 Olomouc, e-mail: vit.docekal@upol.cz
Tento článek se věnuje terminologickému vyjasnění pojmenování cyklu učení, který bývá často spojován se jménem Davida A. Kolba. Argumentace vede od rozlišení prožitku, zážitku a zkušenosti k návrhu vhodného výběru mezi těmito termíny při pojmenování učebního cyklu. Metodou práce je studium již založeného a argumentovaného jazykového užívání uvedených termínů v odborných českých i cizojazyčných zdrojích.
Klíčová slova: Zážitkové učení, zkušenostní učení, zážitek, zkušenost, prožitek, učební cyklus
Experiential Learning - Czech Translation and Its Meanings?
This paper focuses on the terminological clarification of the so called Experiential Learning Cycle in Czech. It proceeds from distinction of ways of translations of the term experience to Czech to proposal of using of the selected term in the context of the foregoing model. To achieve this goal and decide, we use studies and other sources dedicated to usage of the ways of translation.
Keywords: Experiential learning model, experience, learning cycle
Zveřejněno: 1. únor 2012 Zobrazit citaci
Reference
- ADVENTURA TEAMBUILDING. Cápkovy kruhy [online]. 2008 [cit. 2012-10-1]. Cápkovy kruhy. Dostupné z WWW: <http://www.teambuilding.cz/cz/o-nas/jak-pracujeme/capkovy-kruhy/>
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
- DEWEY, J. Demokracie a výchova. 1. vyd. Praha: Jan Laichter, 1932. ISBN neuvedeno.
- DEWEY, J. Experience and Education. 1. vyd. New York: Touchstone, 1938. ISBN neuvedeno.
- HANUŠ, R. - CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
- JIRÁSEK, I. Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, 2004, č. 1, s. 6-16. ISSN 1214-603X.
- KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5.
- KOLB, D. A. Experiential Learning. 1. vyd. New Jersey: Prentice-Hall, 1984. ISBN 0132952610.
- MOHAUPTOVÁ, E. Teambuilding. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7367-042-9.
- NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie. 1. vyd. Praha: Vodnář, 1995. ISBN 80-85255-74-X.
- ODZGAN, J. Eros a zážitková pedagogika. Gymnasion, 2005, č. 4, s. 27-36. ISSN 1214-603X.
- Oxford paperback dictionary and thesaurus. 3. vyd. Oxford: Oxford University Press, 2009. ISBN 9780199558469.
- PALÁN, Z. Výkladový slovník vzdělání dospělých. 1. vyd. Turnov: DAHA, 2002. ISBN 80-902232-1-4.
- PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.
- PROKOPENKO, J. - KUBR, M.Vzdělávání a rozvoj pracovníků. 1. vyd. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-250-6.
- SVATOŠ, V. - LEBEDA, P. Outdoor trénink: pro manažery a firemní týmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0318-1.
- TURČOVÁ, I. Terminologická džungle - česká a anglická terminologie oblasti výchovy a aktivit v přírodě. Gymnasion, 2007, č. 8, s. 23-35. ISSN 1214-603X.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.