e-Pedagogium 2011, 11(3):163-176 | DOI: 10.5507/epd.2011.041
Internet v životě dívek
- Mgr. Anna Šafářová, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, anna.safarova@uhk.cz
- Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D., Univerzita Hradec Králové, Katedra pedagogiky a psychologie, Hradecká 1227/4, 500 03 Hradec Králové, tel. 493 331 340, pavel.vacek@uhk.cz
Vzhledem k stále se rozšiřujícímu vlivu mediálního světa je text zaměřen na analýzu vnímání a užívání internetu dívkami v dětství a dospívání. Nabízí informace o roli tohoto vlivného média od prvních kontaktů s ním až po jeho pravidelné užívání. Mapuje dobu, kterou dívky internetu věnují, a činnosti, které preferují. Součástí příspěvku je i analýza nejnavštěvovanější sociální sítě - Facebooku a rozbor rizik a nebezpečí plynoucích z používání této služby. Rovněž se zaměřuje na schopnosti a dovednosti dívek v oblasti bezpečnosti a prevence ve virtuálním prostředí, rodičovskou kontrolu a sexuální a erotické zkušenosti na www síti.
Klíčová slova: Internet, dívky, rizika internetu, Facebook
The Internet in Girls' Life
This article is focuses on the analysis of perception and Internet use by girls in childhood and adoslecence. It provides information about the role of this influential medium from the first contact until periodic using of it. The text researches, how much time girls spend online and the activities they prefer. A constituent part is an analysis of the most visited site - Facebook and risks and dangers of using social networks. This article also focuses on abilities and skills in safety and prevention in the virtual environment, parental control and sexual and erotic experiences on the web network.
Keywords: Internet, Girls, Risk of Internet, Facebook
Zveřejněno: 1. červen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- ŠAFÁŘOVÁ, A. Vliv časopisů na názory a postoje dívek v dospívání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2009. 87 s. (nepublikovaná diplomová práce).
- ŠAFÁŘOVÁ, A., VACEK, P. Role internetu ve světě dospívajících dívek. In ŠIMKOVÁ, E. (ed.) Socialia 2010. Sociální deviace v kontextu společenských věd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, s 383-390. ISBN 978-80-7435-091-7.
- ŠMAHEL, D. Psychologie a internet - děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. 158 s. ISBN 80-7254-360-1.
- Facebook [online] [cit. 15. 4. 2011], dostupné z: http://www.facebook.com.
- Facebook Marketing Statistics [online]. Aktualizace 16. 4. 2011 [cit. 16. 4. 2011], dostupné z: http://www.checkfacebook.com.
- HEJL, Z.: Počet uživatelů Facebooku 2011 [online]. Aktualizace 31. 3. 2011 [cit. 15. 4. 2011], dostupné z: http://www.portiscio.net/pocet-uzivatelu-facebooku.
- KOPECKÝ, K. Některá z rizik Facebooku, o kterých možná ještě nevíte (díl I.). Metodický portál RVP [online]. Aktualizace 4. 11. 2010 [cit. 10. 12. 2010]. ISSN 1802-4785. Dostupný z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9889/NEKTERA-Z-RIZIK-FACEBOOKU-O-KTERYCH-MOZNA-JESTE-NEVITE-DIL-I.html.
- KREJČÍ, V. Kyberšikana. Kybernetická šikana. Studie. [online]. Aktualizace 25. 10. 2010 [cit. 13. 9. 2011]. ISBN 978-80-254-7791-5. Dostupný z: http://www.e-nebezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/materialy-pro-studium-studie-atd.
- KREJČÍ, V., KOPECKÝ, K. Nebezpečí elektronické komunikace - zpráva z výzkumného šetření [online]. Aktualizace 4. 2. 2010 [cit. 20. 10. 2010]. Dostupné z: http://cms.e-bezpeci.cz/content/view/247/22/lang,czech/.
- E-bezpečí. Kyberšikana na Facebooku [online]. Aktualizace 19. 3. 2009 [cit. 17. 11. 2010]. Dostupné z: http://cms.e-bezpeci.cz/content/view/127/63/lang,czech/.
- ŠMAHEL, D. Zveřejněna mezinárodní zpráva World Internet Project [online]. Aktualizace 25. 11. 2008 [cit. 10. 2. 2011], dostupné z: http://ivdmr.fss.muni.cz/info/view.php?cisloclanku=2008112501.
- Tiskové středisko Facebook [online] [cit. 15. 4. 2011], dostupné z: http://www.facebook.com/press/info.php?statistics.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.