e-Pedagogium 2011, 11(3):147-162 | DOI: 10.5507/epd.2011.040
Příspěvek pohybové aktivity v průběhu školních přestávek k celodenní pohybové aktivitě 9 až 10letých dětí s nadváhou a obezitou: pilotní studie s využitím přístroje ActiTrainer
- 1 Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, Česká republika
- 2 Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, Polsko
Cílem této studie je zjistit, jak pohybová aktivita (PA) realizovaná během přestávek školního vyučování přispívá k dosažení zdravotně doporučovaného množství denní PA a jak ovlivňuje mimoškolní PA. Pohybová aktivita byla monitorována přístrojem ActiTrainer v průběhu dvou školních dnů u 239 9-10letých dětí (137 dívek a 102 chlapců) ze šesti tříd dvou základních škol v Katowicích v Polsku v únoru 2010. Úroveň PA byla posuzována podle počtu kroků, srdeční frekvence a doby jejího trvání. Třicet a více minut PA během školních přestávek představuje u dívek s nadváhou a obezitou 1 258 kroků, u chlapců s nadváhou a obezitou 1 620 kroků a u dívek (chlapců) s normální tělesnou hmotností 1 336 kroků (1 758 kroků). Děti s 30 a více minutami PA ve školních přestávkách dosáhly signifikantně (p < 0,001) vyššího denního počtu kroků (dívky - 11 357 kroků; chlapci - 11 433 kroků) ve srovnání s méně pohybově aktivními dětmi (dívky - 9 124; chlapci - 8 449). Každodenních 30 minut PA ve školních přestávkách reprezentuje 12,5 % z celodenního počtu kroků u dívek a 16,3 % u chlapců a významně přispívá k vyšší školní i celodenní PA a dosažení zdravotně doporučovaného minima PA.
Klíčová slova: 9-10letí chlapci a dívky, kategorie BMI, školní přestávky, pohybová aktivita, přístroj Actitrainer
The Contribution of School Breaks to the All-day Physical Activity of 9- and 10-year-old Overweight and OBESE Children: an ActiTrainer Activity Monitor Pilot Study
This study examines whether physical activity (PA), in at least 30-minute school breaks, helps to achieve the recommended amount of daily PA and whether these exercises influence after-school PA. The ActiTrainer-based PA was monitored over two school days in 239 children aged from 9 to 10 (137 girls and 102 boys) in six classes of two elementary schools in Katowice (Poland) in February 2010. The levels of measured PA were assessed based on steps, heart rate, and duration of PA variables. PA, for at least 30 minutes in school breaks, represented an average of 1,258 steps for overweight and obese girls and 1,620 steps for boys, and 1336 steps for non-overweight girls and 1758 steps for boys. Children with at least 30 minutes of PA during school breaks attained a significantly higher daily amount of steps (p < 0.001), in comparison with less physically active children (girls: 11,357 steps versus 9,124 steps, boys: 11,433 versus 8,449). The daily 30 minutes of PA during school breaks amounts to 12.5% of the overall number of steps for girls and 16.3% for boys, contributing to higher school-PA and all-day PA and leading to the achievement of the recommended minimum of PA.
Keywords: 9- and 10-year-old boys and girls, category of BMI, school breaks, physical activity, ActiTrainer
Zveřejněno: 1. červen 2011 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- APFELBACHER, C. J. et al. Prevalence of overweight and obesity in East and West German children in the decade after reunification: population-based series of cross-sectional studies. Journal of Epidemiology and Community Health, 2008, vol. 62, no. 2, s. 125-130. ISSN 1470-2738.
Přejít k původnímu zdroji...
- CALE, L., HARRIS, J. School-based physical activity interventions: Effectiveness, trends, issues, implications and recommendations for practice. Sport, Education and Society, 2006, vol. 11, no. 4, s. 401-420. ISSN 1470-1243.
Přejít k původnímu zdroji...
- COHEN, J. Statistical power analysis for the behaviorial sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1988. 543 s.
- CORTINA, J. M., NOURI, H. Effect size for ANOVA design. Thousand Oaks, CA: Sage publications, 2000. 80 s.
Přejít k původnímu zdroji...
- EDWARDS, K. L. et al. The neighbourhood matters: studying exposures relevant to childhood obesity and the policy implications in Leeds, UK. Journal of Epidemiology and Community Health, 2010, vol. 64, no. 3, s. 194-201. ISSN 1470-2738.
Přejít k původnímu zdroji...
- EVANS, C. E. L. et al. SMART lunch box intervention to improve the food and nutrient content of children's packed lunches: UK wide cluster randomized controlled trial. Journal of Epidemiology and Community Health, 2010, vol. 64, no. 11, s. 970-976. ISSN 1470-2738.
Přejít k původnímu zdroji...
- FAULKNER, G. E. J. et al. Active school transport, physical activity levels and body weight of children and youth: A systematic review. Preventive Medicine, 2009, vol. 48, no. 1, s. 3-8. ISSN 0091-7435.
Přejít k původnímu zdroji...
- FOSTER, K. E. et al. Effect of elimination games on physical activity and psychosocial responses in children. Journal of Physical Activity and Health, 2010, vol. 7, no. 4, s. 475-483. ISSN 1543-3080.
Přejít k původnímu zdroji...
- FOX, K. R. Tackling obesity in children through physical activity: A perspective from the United Kingdom. Quest, 2004, vol. 56, no. 1, s. 28-40. ISSN 0033-6297.
Přejít k původnímu zdroji...
- GRIEW, P. et al. The school effect on children's school time physical activity: the PEACH project. Preventive Medicine, 2010, vol. 51, no. 3-4, s. 282-286. ISSN 0091-7435.
Přejít k původnímu zdroji...
- GUINHOUYA, B. C. et al. How school time physical activity is the "big one" for daily activity among schoolchildren: a semi-experimental approach. Journal of Physical Activity and Health, 2009, vol. 6, no. 4, s. 510-519. ISSN 1543-3080.
Přejít k původnímu zdroji...
- JANSSEN, I. et al. Comparison of overweight and obesity prevalence in school-aged youth from 34 countries and thein relationships with physical activity and dietary patterns. Obesity Reviews, 2005, vol. 6, no. 2, s. 123-132. ISSN 1467-7881.
Přejít k původnímu zdroji...
- JANSSEN, I., LEBLANC, A. G. Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 2010, vol. 7, no. 5, 1-16. ISSN: 1479-5868.
Přejít k původnímu zdroji...
- LI, J., HOOKER, N. H. Childhood obesity and schools: Evidence from the national survey of children's health. Journal of School Health, 2010, vol. 80, no. 2, s. 96-103. ISSN 0022-4391.
Přejít k původnímu zdroji...
- LOUCAIDES, C. A., JAGO, R. Differences in physical activity by gender, weight status and travel mode to school in Cypriot children. Preventive Medicine, 2008, vol. 47, no. 1, 107-111. ISSN 0091-7435.
Přejít k původnímu zdroji...
- MCKEE, R. et al. Promoting walking to school: results of a quasi-experimental trial. Journal of Epidemiology and Community Health, 2007, vol. 61, no. 9, s. 818-823. ISSN 1470-2738.
Přejít k původnímu zdroji...
- MOTA, J. et al. Physical activity and school recess time: differences between the sexes and the relationship between children's playground physical activity and habitual physical activity. Journal of Sports Science, 2005, vol. 23, no. 3, 269-275. ISSN 0264-0414.
Přejít k původnímu zdroji...
- NEULS, F. Validity and reliability of "step count" fiction of the ActiTrainer activity monitor under controlled conditions. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Gymnica, 2008, vol. 38, no. 2, s. 55-64. ISSN 1212-1185.
- NIELSEN, G. et al. Permanent play facilities in school playgrounds as a determinant of children's activity. Journal of Physical Activity and Health, 2010, vol. 7, no. 4, 490-496. ISSN 1543-3080.
Přejít k původnímu zdroji...
- PANTER, J. R. et al. Attitudes, social support and environmental perceptions as predictors of active commuting behavior in school children. Journal of Epidemiology and Community Health, 2010, vol. 64, no. 1, 41-48. ISSN 1470-2738.
Přejít k původnímu zdroji...
- PATE, R. R. et al. Promoting physical activity in children and youth: A leadership role for schools. Circulation, 2006, vol. 114, no. 11, s. 1214-1224. ISSN 0009-7322.
Přejít k původnímu zdroji...
- RANSLEY, J. K. et al. Does the school fruit and vegetable scheme improve children's diet? A non-randomised controlled trial. Journal of Epidemiology and Community Health, 2007, vol. 61, no. 8, s. 699-703. ISSN 1470-2738.
Přejít k původnímu zdroji...
- RIDGERS, N. D. et al. Long-term effects of a playground markings and physical structures on children's recess physical activity levels. Preventive Medicine, 2007, vol. 44, no. 5, 393-397. ISSN 0091-7435.
Přejít k původnímu zdroji...
- RIDGERS, N. D. et al. Physical activity levels of Hungarian children during school recess. Preventive Medicine, 2009, vol. 49, no. 5, 410-412. ISSN 0091-7435.
Přejít k původnímu zdroji...
- RIDGERS, N. D., FAIRCLOUGH, S. J., STRATTON, G. Twelve-month effects of a playground intervention on children's morning and lunchtime recess physical activity levels. Journal of Physical Activity and Health, 2010, vol. 7, no. 2, s. 167-175. ISSN 1543-3080.
Přejít k původnímu zdroji...
- SALLIS, J. F. et al. The association of school environments with youth physical activity. American Journal Public Health, 2001, vol. 91, no. 4, 618-620. ISSN 1541-0048.
Přejít k původnímu zdroji...
- SALMON, J. Novel strategies to promote children's physical activities and reduce sedentary behavior. Journal of Physical Activity and Health, 2010, vol. 7, no. 3 (Suppl.), s. 299-306. ISSN 1543-3080.
Přejít k původnímu zdroji...
- SHARMA, M. International school-based interventions for preventing obesity in children. Obesity Reviews, 2006, vol. 8, no. 2, s. 155-167. ISSN 1467-7881.
Přejít k původnímu zdroji...
- STAMATAKIS, E. et al. Time trends in childhood and adolescent obesity in England from 1995 to 2007 and projections of prevalence to 2015. Journal of Epidemiology and Community Health, 2010, vol. 64, no. 2, s. 167-174. ISSN 1470-2738.
Přejít k původnímu zdroji...
- STRATTON, G., MULLAN, E. The effect of multicolor playground markings on children's physical activity level during recess. Preventive Medicine, 2005, vol. 41, no. 5-6, 828-833. ISSN 0091-7435.
Přejít k původnímu zdroji...
- STRONG, W. B. et al. Evidence based physical activity for school-age youth. Journal of Pediatrics, 2005, vol. 146, no. 6, s. 732-737. ISSN 0022-3476.
Přejít k původnímu zdroji...
- THOMAS, J. R., NELSON, J. K. Research methods in physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics, 2001. 568 s.
- TUDOR-LOCKE, C. et al. Expected values for pedometer-determined physical activity in youth. Research Quarterly for Exercise and Sport, 2009a, vol. 80, no. 2, s. 164-174. ISSN 0270-1367.
Přejít k původnímu zdroji...
- TUDOR-LOCKE, C. et al. Pedometry methods for assessing free-living youth. Research Quarterly for Exercise and Sport, 2009b, vol. 80, no. 2, s. 175-184. ISSN 0270-1367.
Přejít k původnímu zdroji...
- VERSTRAETE, S. J. M. et al. Increasing children's physical activity levels during recess periods in elementary schools: The effects of providing game equipment. European Journal of Public Health, 2006, vol. 16, no. 4, s. 415-419. ISSN 1101-1262.
Přejít k původnímu zdroji...
- VINCENT, S. D., PANGRAZI, R. P. An examination of the activity patterns of elementary school children. Pediatric Exercise Science, 2002, vol. 14, no. 4, 432-441. ISSN 0899-8493.
Přejít k původnímu zdroji...
- WELK, G. J., CORBIN, C. B., DALE, D. (2000). Measurement issues in the assessment of physical activity in children. Research Quarterly for Exercise and Sport, 2000, vol. 71, no. 2 (Suppl.), 59-73. ISSN 0270-1367.
Přejít k původnímu zdroji...
- WHO. Growth reference data for 5-19 years. WHO Reference 2007, Available at: http://www.who.int/growthref/en/. Last downloaded 28/4/11.
- http://www.theactigraph.com/products/actitrainer
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.