e-Pedagogium 2011, 11(3):114-131 | DOI: 10.5507/epd.2011.038
Proces získávání výtvarných zkušeností u neslyšících výtvarných tvůrců
- Mgr., Bc. Pavla Novotná, Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 7, Brno 603 00, 20806@mail.muni.cz
Příspěvek je prezentací výsledků teoretické práce (disertační práce) zaměřené na rozšíření poznání o výtvarných činnostech osob se sluchovým postižením nejtěžšího stupně - neslyšících. Odborná studie poskytuje hlubší náhled na výtvarné umění v kultuře neslyšících s cílem popsat a interpretovat proces získávání výtvarných zkušenosti vybraných neslyšících tvůrců. Hlubší porozumění tomuto procesu vedlo k formulaci významných principů konceptu výtvarné výchovy pro neslyšící žáky na základní škole, které může sloužit jako inspirace k motivační podpoře žáků, k uvolnění tvořivosti a k zachování schopnosti výtvarně komunikovat pro další období vývoje. Z obecného metodologického hlediska je práce kvalitativní studií - analýzou rozhovorů a dalších dat v designu zakotvené teorie. Závěry z výzkumu jsou uváděny v souvislostech současných teorií a rámují koncept předmětu výtvarné výchovy ve vztahu k neslyšícím žákům.
Klíčová slova: Výtvarná výchova, speciální pedagogika, výtvarné umění, sluchové postižení, neslyšící, kultura neslyšících
Process of Obtaining Visual Experience of Deaf Artists
The paper deals with research results of a theoretical work (thesis) focused on enhancing the understanding of art work of Deaf people. The specialist study provides deeper insight into the art in Deaf culture. The aim is to describe and interpret the process of obtaining visual experience of selected Deaf artists. Deeper understanding leads to formulation of significant principles the subject of the Art in relation to the deaf pupils at primary schools. The general principles can support the motivation, unblock creativity and hold the ability to express through art. From the point of general methodological, the work is a qualitative study - an analysis of interviews and other data obtained from deaf visual artists in the design of grounded theory. Findings from the research are presented in the context of current theories and frame the concept of the subject of Art in relation to the deaf pupils.
Keywords: Art education, special pedagogy, art, hearing impairment, deaf, Deaf culture
Zveřejněno: 1. červen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- Durr, P. (2000). Deconstructing the Forced Assimilation of Deaf People Via de'VIA Resistence and Affirmation Art. Rochester Institute of Technology. Dostupné z https://ritdml.rit.edu/bitstream/handle/1850/1114/PDurrArticle2000.pdf?sequence=1.
- Durr, P. (2009). VIVA DeVIA TOUR GUIDE, Artreview. Dostupné z http://www.clercscar.com/archives/20090803b.htm.l
- Glaser, B. G. (1992). Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press, 1992.
- Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody, aplikace. Praha: Portál.
- Horovitz, E., G. (2007). Visually Speaking: Art Therapy and the Deaf. Springfield: Charles C Thomas.
- Charmaz, K. (2000). Qualitative interviewing and grounded theory analysis. In N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (Eds.). The Sage Handbook of Qualitative Research, (s. 507-535). California: Sage.
- Kinsley, L. K. (1974). Teaching Art to the Deaf. New York: Gordon Press.
- Kunkle-Miller, C. (1990). Potentials and problems in establishing an art therapy program in a residential school for children who are deaf. The American Journal of Art Therapy, 29, s. 34-41.
- Ladd, P. (2003). Understanding deaf Culture: In Search of Deafhood. Clevedon (England): Multilinqual Matters.
Přejít k původnímu zdroji...
- Levitt, H. (1999). The Development of Wisdom: An Analysis of Tibetan Buddhist Experience. Journal of Humanistic Psychology, 39/2, s. 86-105.
Přejít k původnímu zdroji...
- Marschark, M., Hauser C., P. (ed.). (2008). Deaf cognition: foundations and outcomes, Pespectives on deafness, 6, Oxford - New York: Oxford University Press.
- Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, Praha: Grada Publishing.
- Morvayová, P. (2005). Multikulturní výchova jako problém vzhledem k sebepojetí účastníků procesu institucionalizované a formalizované edukace. KPEG, Pedagogicko-psychologické aspekty dětských pojetí, CIV PF UJEP. Dostupné z http://pf.ujep.cz/files/_konferenceKPG/KPG_konferenceprisp12.pdf.
- Novotná, P. (2003). Specifika výtvarného projevu sluchově postižených dětí (Diplomová práce). Brno: MU PdF.
- Novotná, P. (2008). Deaf Art - Výtvarné umění v kultuře Neslyšících. Brno: MU.
- Novotná, P. (2009). Sluchově postižení a umělecké profesní dráha - výzkum na středních školách s uměleckou profilací (Závěrečná zpráva z projektu). Brno: MU PdF.
- Novotná P. (2011). Proces získávání výtvarných zkušeností u výtvarných neslyšících tvůrců (Disertační práce). Brno: MU PdF.
- Silver, R. A. (1967). A demonstration project in Art education for Deaf and hard of hearing children and adults, New York society for the Deaf, RN: BR-6-8598. Dostupné z http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED013009.pdf.
- Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, Boskovice: Nakladatelství Albert.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.