e-Pedagogium 2011, 11(3):64-79 | DOI: 10.5507/epd.2011.034
Analýza a prevence studijního selhávání
- Mgr. Jitka Jakešová, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Poříčí 7, 603 00 Brno, e-mail: jitkajakesova@seznam.cz
- Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D., Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Mostní 5139, 760 01 Zlín, hrbackova@fhs.utb.cz
Příspěvek pojednává o problematice studijního selhávání při přechodu ze sekundárního na terciární stupeň vzdělávání studentů prvních ročníků studia. Cílem výzkumu je zjištění kritických oblastí, ve kterých studenti cítí deficit a které mohou, pokud jim není věnována dostatečná pozornost, vést až ke studijnímu selhání a k předčasnému ukončení studia. Výzkum přináší nové možnosti identifikace adaptačních problémů a zjištění rozdílnosti v příčinách studijního selhávání podle oborů studia v prezenční i kombinované formě. Výsledky pomohou modifikovat a navrhnout další koncepci prevence studijního selhávání na Fakultě humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně využitelnou pro potřeby celé univerzity.
Klíčová slova: Terciární vzdělávání, motivace, adaptační potíže, analýza a prevence studijního selhávání, mentoring, tutoring
The Students' Adaptation to College - Analysis and Prevention
The article focuses on the first-year students' adaptation to college. The main goal of the research is to find how to improve the support for students at university. The findings improve understanding of aspects of students' adaptation to the college system in full-time students enrolled in the Faculty of Humanities, Tomas Bata University in Zlín, as well as in part-time students. This research also helps in the field of finding what influences and effects the students' adjustment to the college learning environment, including strategies that help to easily adjust into college life, and lead to their subsequent success.
Keywords: Tertiary education, motivation, students' adaptation to college, strategies of the students' adjustment to college, mentoring, tutoring
Zveřejněno: 1. červen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- Al-QAISY, L. M. Adjustment of College Freshmen: the Importance of Gender and the Place of Residence. International Journal of Psychological Studies 2010. Vol. 2, No. 1, p. 142-149.
Přejít k původnímu zdroji...
- BAKER, R. W., SIRYK, B. SACQ The Student Adaptation to College Questionnaire Manual. Los Angeles: CA Western Psychological Services, 1989.
- ENOCHS, W. K., ROLAND, C. B. Social Adjustment of College Freshmen: the Importance of Gender Environment. College Student Journal 2006. Vol. 40, No. 1, p. 63-72.
- GERDES, H., MALLINCKRODT, B. Emotional, Social, and Academic Ajdustment of College Students: A Longitudinal Study of Retention. Journal of Counseling and Development 1994. Vol. 72, p. 281-288.
Přejít k původnímu zdroji...
- KUSÁK, P. DAŘÍLEK, D. Pedagogická psychologie - B. 2.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0293-9.
- LIDY, K. M., KAHN, J. H. Personality as a Predictor of First-Semester Ajdustment to College: The Mediational Role of Perceived Social Support. The American Counseling Association 2006. Vol. 9, p. 123-134.
Přejít k původnímu zdroji...
- MAREŠ, J. WALTEROVÁ, E. PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. 3. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
- MARTIN, W. E., SWARTZ-KULSTAD, J. L., MADSON, M. Psychological Factors That Predict the College Adjustment of First-Year Undergraduate Students: Imlications for College Counselors. Journal of College Counseling 1999. Vol. 2, p. 121-133.
Přejít k původnímu zdroji...
- PITTMAN, L. D., RICHMOND, A. University Belonging, Friendship Quality, and Psychological Adjustment During the Transition to College. The Journal of Experimental Education 2008. Vol. 76/4, p. 343-361.
Přejít k původnímu zdroji...
- POL, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
- PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
- RÖHNER, R. WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
- ŠTEFL, K. Závěrečná zpráva z Úvodního soustředění prvního ročníku sociální pedagogiky FHS UTB Zlín. Zlín: Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studií, 2009.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.