e-Pedagogium 2011, 11(1):78-88 | DOI: 10.5507/epd.2011.007
Dítě v předškolním věku a jeho pohybový režim
- Mgr. Ludmila Miklánková, Ph.D., KAT FTK UP, Tř. Míru 115, 771 11 Olomouc, ludmila.miklankova@upol.cz
Úroveň zdravotního stavu současné generace dětí a mládeže je předmětem četných analýz. Hlavním cílem této části výzkumu bylo zmapovat a zhodnotit pohybovou aktivitu dětí předškolního věku a porovnat její úroveň ve vybraných segmentech dne a týdne. Výzkumný soubor tvořilo 200 předškolních dětí (96 dívek, 104 chlapců), průměrný věk 5,71 let, z mateřských škol v České republice. Za ukazatele pohybové aktivity byly považovány: aktivní energetický výdej (kcal × kg-1 × den-1) a počet kroků (kroky × den-1). Pro zjištění závislosti mezi sledovanými proměnnými bylo užito Pearsonova korelačního koeficientu (rp). Výsledky byly získány v rámci výzkumného záměru MŠMT ČR na téma "Pohybová aktivita a inaktivita obyvatel v České republice v kontextu behaviorálních změn", RP identifikační kód: 6198959221, jehož realizátorem je Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.
Klíčová slova: Předškolní věk, pohybová aktivita, pedometr, akcelerometr, mateřská škola, volný čas
Children in Preschool Age and Their Physical Regime
The state of health of the contemporary generation of children and youth is the subject of many analyses. The main objective of this part of the research was to map and evaluate physical activity in preschool children and to compare its level in chosen parts of day and week. The research sample was 200 preschool children (96 girls, 104 boys), average age of 5.71 years, from kindergartens in the Czech Republic. The indicators of physical activity were: active energy outlay (kcal × kg-1 × day-1) and number of steps (steps × day-1). The Pearson correlation coefficient (rp) was used in order to find a relation between the followed variables. The outcomes were gained within the research project of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic "Physical Activity and Inactivity of Citizens of the Czech Republic in the Context of Behavioural Changes", RP identification code: 6198959221, carried out by the Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc.
Keywords: Pre school age, physical activity, pedometer, accelerometer, kindergarten, leisture time
Zveřejněno: 1. únor 2011 Zobrazit citaci
Reference
- DALE, D., CORBIN, C. B., DALE, K. S. Restricting opportunities to be active during school time: Do children compensate by increasing physical activity levels after school? Research Quaterly for Exercise and Sport, 2000, vol. 71, no. 3, s. 240-248.
Přejít k původnímu zdroji...
- DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002.
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
- CHYTIL, J. Program PaTj2004-program pro sledování, záznam a hodnocení pohybové aktivity, vyučovacích, cvičebních a tréninkových jednotek v týdenním režimu [Computer software]. Olomouc: SoftWareCentrum, 2004.
- MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada Publishing, 2004.
- NATIONAL ASSOCIATION FOR SPORT AND PHYSICAL EDUCATION (NASPE). Europanese and sport, 2001 [cit. 2007-10-26]. Dostupné z WWW: <http://www.kidshealth.org/parent/nutrition_fit/fitness/exercise.html>
- STATSOFT ČR. Statistica Cz. verze 6.0 [Computer software]. Praha: StatSoft, 2002
- TROST, S. G., MCIVER, K. L., PATE, R. R. Conducting accelerometer based activity assessment in field based research. Medicine & Science in Sports & Exercise, 2005, vol. 37 (11 Suppl.), s. 531-543.
Přejít k původnímu zdroji...
- VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004
- WARD, D. S., DOWDA, M., TROST, S. G., FELTON, G. M., DISHMAN, R. K., PATE, R. R. Physical activity correlates in adolescent girls who differ by weight status, Obesity, 2006, vol. 14, no. 1, s. 97-105.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.