e-Pedagogium 2011, 11(1):38-48 | DOI: 10.5507/epd.2011.004
Reflexe globálního rozvojového vzdělávání z pohledu sociální pedagogiky
- Mgr. Lenka Hlavičková, KPG PF UJEP, Hoření 13, 400 96 Ústí nad Labem
Článek vychází ze stejnojmenné diplomové práce. Představuje myšlenku globálního rozvojového vzdělávání a zamýšlí se nad jeho možnými souvislostmi se sociální pedagogikou, potažmo nad tím, jak sociální pedagogika reflektuje proměny společnosti v době globalizace. Upozorňuje také na nejasnou definici rozvojového vzdělání a zdůrazňuje význam hodnotové výchovy a kulturní pedagogiky v současnosti.
Klíčová slova: Sociální pedagogika, globalizace, globální výchova, globální rozvojové vzdělávání
Reflection of the Global Development Education from the Perspective of Social Pedagogy
The article results from the diploma thesis of the same title. It introduces the idea of development education and discusses possible relation between development education and social pedagogy. It shows the need for specifying the definition of development education. The article also describes how the changes of society in the era of globalization are reflected by social pedagogy. It highlights the importance of value orientated education and culture pedagogy today.
Keywords: Social pedagogy, globalization, global education, global development education
Zveřejněno: 1. únor 2011 Zobrazit citaci
Reference
- BAUMAN, Z. Globalizácia. Dôsledky pre ľudstvo. 1. vyd. Bratislava: Kaligram, 2000. 123 s. ISBN 80-7149-335-X.
- BECK, U. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. 1. vyd. Praha: SLON, 2004. 431 s. ISBN 80-86429-32-6.
- European Strategy Framework for Improving and Increasing Global Education in Europe to the Year 2015 (The "Maastricht Global Education Declaration). [online]. Maastricht, 2002. [cit. 27. 2. 2007]. Dostupné z WWW: <http://www.globaleducation.ch/english/pagesnav/framesE4.htm?PL&pages&PL_.htm>.
- GIDDENS, A. Unikající svět. 1. vyd. Praha: SLON, 2000. 135 s. ISBN 80-204-0906-8.
- HLAVIČKOVÁ, L. Idea globálního rozvojového vzdělávání a sociální pedagogika. Hradec Králové, 2008. 80 s. Diplomová práce (Mgr.). Pedagogická fakulta, Katedra sociální pedagogiky, 2008.
- HOLCOVÁ, M. Rozvojové vzdělávání aneb Naše odpovědnost vůči zemím globálního jihu. In Gymnasion. Časopis pro zážitkovou pedagogiku, 2004, č. 2, s. 26-34. ISSN 1214-603X.
- KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. 63 s. ISBN 80-7067-669-8.
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
- LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1677-5.
- McCOLLUM, A. ed. What is Development Education? [online] London: The Development Education Association, 1996. [cit. 27. 2. 2007]. Dostupné z WWW: <http://www.dea.org.uk/sub.shtml?als[cid]=538531>
- NÁDVORNÍK, O., VOLFOVÁ, A. ed. Společný svět. Příručka globálního rozvojového vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o. p. s., 2004. 321 s. ISBN 80-903510-0-X.
- Národní strategie vzdělávání k udržitelnému rozvoji. [online]. Praha: Národní institut dalšího vzdělávání a Pracovní skupina Rady vlády pro udržitelný rozvoj, 2007 [cit. 27. 2. 2007]. Dostupné z WWW: <http://www.nidv.cz/cs/download/nsvur/NSVUR-verze-8.8 - Text.doc3.6.07>
- PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. 328 s. ISBN 80-85623-98-6.
- SEMRÁD, J. Globalizace, sociální práce a tvořivost. In Socialia 2001 - Sociální práce a ostatní společenskovědní disciplíny. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. s. 175-179. ISBN 80-7041-113-9.
- SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido 2004. 158 s. ISBN 80-7315-060-3.
- The DESD at a glance. [online]. Paris: UNECSO - Education for Sustainable Development, Division for the Promotion of Quality Education, 2005 [cit 27. 2. 2007]. Dostupné z WWW: <http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001416/141629e.pdf > ED/2005/PEQ/ESD 3
- Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělání pro 21. století". Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997. 125 s.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.