e-Pedagogium 2010, 10(89):415-434

Výzkum informovanosti a uvědomění Znakového jazyka u žáků se sluchovým postižením (zpráva o výsledcích výzkumu)

Adéla Hanáková1, Miloň Potměšil1, Petra Potměšilová2, Jitka Vítová1
1 ÚSS PdF
2 CMTF UP Olomouc

Zveřejněno: 1. prosinec 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hanáková, A., Potměšil, M., Potměšilová, P., & Vítová, J. (2010). Výzkum informovanosti a uvědomění Znakového jazyka u žáků se sluchovým postižením (zpráva o výsledcích výzkumu). e-Pedagogium10(Suppl. 2), 415-434
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANDREWS, J., F., LEIGH, I., W., WERNER, M., T. DEAF PEOPLE. Evolving Perspectives from Psychology, Education, and Sociology. Pearson Education: USA, 2004. ISBN 0-205-33813-5.
  2. AWADOVÁ, L. Jazyky neslyšících. [on-line], [cit. 2006], Dostupné na: <www.ruce.cz>.
  3. BRYANT, P., NUNES, T., ZARFATY, Y. The Performance of Young Deaf Children in Spatial and Temporal Number Tasks. In Journal of Deaf Studies and Deaf Education. Oxford University Press, 2004, vol. 9 no. 3. [on-line], [cit. 2008]. Dostupné na: <http://jdsde.oxfordjournals.org>. Přejít k původnímu zdroji...
  4. ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 1996. 380 s. ISBN 80-85866-12-9.
  5. ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Pražská imaginace, 1997. 341 s. ISBN 80-7178- Keane, M., Eysenck, M.W. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. 752 s. ISBN 978-80-200-1559-4.
  6. FOISACK, E. Learning mathematics in a bilingual context - sign language and spoken/written language. University Malmö, 2008.
  7. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
  8. FREEMAN, R. D., CARBIN, C. F., BOESE, R. J. Tvé dítě neslyší. Praha: FRPSP, 1992. 359 s.
  9. FURTH, G., H. Thinking without language. Psychologival implications of deafness. New York: Free Press, 1966.
  10. GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
  11. GREGORY, S. a kol. Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: Univerzita Karlova, 1991. Nepublikovaný překlad FRPSP. ISBN 80-7308-003-6.
  12. GYULÁNÉ, Illyés aj. Špeciálno pedgogická psychológia. Přel. Viktor Lechta a Marián Medlen. 1. vyd. Bratislava: Slov. ped. nakl., 1978. 669 s. Přel. z: Gyógypedagógiai pszichológia.
  13. HÁJKOVÁ, Z. Český jazyk pro neslyšící I. [on-line], [cit. 2007], Dostupné na: <www.ruce.cz>.
  14. HARDING-ESCH, E., RILEY. P. Bilingvní rodina. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-8I0-7367-358-1.
  15. HOMOLÁČ, J. Komunikace neslyšících. Sociolingvistika. FF UK: Praha, 1998. ISBN 80-85899-40-X.
  16. HRONOVÁ, A.; MOTEJZÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. ISBN neuvedeno.
  17. JEŘÁBEK J., TUPÝ J. a kol. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP verze s úpravami 2007.
  18. KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Praha: Portál, 2002. 415 s. ISBN 80-7178-632-2.
  19. 7178-572-5.
  20. LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Sapientia: Bratislava, 2001. ISBN 80-967180-8-8.
  21. MACUROVÁ, A. Osvojování jazyka očima. [on-line], [cit. 2007]. Dostupné na: <www.ruce.cz>.
  22. MARSCHARK, M., a kol. Benefits of Sign Language Interpreting and Text Alternatives for Deaf Students' Classroom Learning. Jnl. of Deaf Studies and Deaf Education. 2008, Volume 13, Number 4. ISSN 1465-7325. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Národní výzkum úrovně vzdělávání neslyšících resortní výzkum MŠMT RS 97-126 1998.
  24. NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Jinočany: H & H, 1992, 127 s. ISBN 80-8546-775-5.
  25. PALEK, B. Sémiotika. Praha: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-356-3.
  26. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-309-9.
  27. PIAGET, J., BÄRBEL, I. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
  28. PIŤHA, P. Výchova naděje společnosti. České Budějovice: Poustevník, 2006, 199 s. ISBN 80-86610-18-7.
  29. POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP PdF, 2003. 217 s. ISBN 80-244-0766-3.
  30. POTMĚŠIL, M. Deficit v chápání pojmů z oblasti hodnot u žáků se sluchovým postižením. In. Sborník ze X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, 2008. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta nebo KOSSEWSKA, J., POTMESIL, M. The concept of values and hearing impairment. Baltic Journal of Special Education, Specialusis Ugdymas by Siauliai University, 2007.
  31. POTMĚŠIL, M. K výchově a vzdělávání sluchově postižených. Fortuna: Praha, 1999. ISBN 80-7168-744-8.
  32. POTMĚŠIL, M. Projektování v surdopedii. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1726-4.
  33. POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Nakladatelství Karolinum: Praha, 2007. ISBN 978-80-246-1300-0.
  34. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2., přepr. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. 481 s. ISBN8071786314.
  35. PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno: Masarykova Univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
  36. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP. 2004.
  37. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP. 2005.
  38. SANDERS, D., M. Teaching deaf children. Techniques and methods. Boston: 1988. ISBN 0-316-77015-9.
  39. SOURALOVÁ, E. Recepce psaného textu jedinci se sluchovým postižením. Knižnica, 2006 roč. 7. č. 2, Martin, ISSN 1336-0965.
  40. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: UP, 2002. 74 s. ISBN 80-244-0433-8.
  41. STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál. 2005. 636 s. ISBN: 978-80-7367-638-4.
  42. TAKALA, M. "They say I'm stupid, but I just don't HEAR". Helsinky: Hakapaino Oy, 1995, 85 s. ISBN 95145-7004-9.
  43. TARCSIOVÁ, D. Používanie posunkovej komunikácie vo výchovno-vzdelávacom procese nepočujúcich žiakov. In: Pedagogice specialit XX. Bratislava: UK 1999, s. 159-165.
  44. TARSCIOVÁ, D. Čítanie a nepočujúce deti. Speciální pedagogika. 2003, č. 2. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISSN 1213-7758.
  45. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. 521 s. ISBN 80-7178-308-0.
  46. VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patopsychologie vývoje. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 187 s. ISBN 80-7066-797-4.
  47. VÍTOVÁ, J. Komparativní studie učebních plánů a osnov základní školy pro sluchově postižené a běžné základní školy, porovnání výukových cílů (matematika). Diplomová práce. Olomouc: PdF UP, 2005.
  48. VÍTOVÁ, J. Úspěšnost žáků se sluchovým postižením v matematice a ve čtení s porozuměním. In Zborník: Rozvoj komunikačných a matematických zručností sluchovo postihnutého žáka. Bratislava, 2008. s. 24-29. ISBN 978-80-7164-451-4.
  49. WEST G. K. Dobrodružství psychického vývoje. Praha: Portál, 2002. 248 s. ISBN 80-7178-684-5.
  50. Zákon č. 155/1998 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob ve znění zákona č. 384/2008 Sb.
  51. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.