e-Pedagogium 2010, 10(89):90-101

Postavení rodiny v systému péče o dítě se sluchovým postižením

Pavla Pitnerová
Katedra speciální pedagogiky PdF MU Brno

Klíčová slova: Dítě se sluchovým postižením rodina, ranná péče, komunikační prostředky

For the appropriate personality development of a child with hearing impairment, it is necessary to involve a broad team of people - physicians, teachers, and parents. This colaboration, unless it is just formal, can lead to the best incorporation to the majority society. However, family is the most important element of a complex care. Family is the most significant social group for personal development of a child, providing a background and satisfies its needs. The paper discusses the importance of the right choice of communication channel between a hearing-impaired child and its parents.

Keywords: Hearing-impaired child, family, early care, communication means

Zveřejněno: 1. prosinec 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pitnerová, P. (2010). Postavení rodiny v systému péče o dítě se sluchovým postižením. e-Pedagogium10(Suppl. 2), 90-101
Stáhnout citaci

Reference

  1. BODNER-JOHNSON, B., SASS-LEHRER M. The Young Deaf or Hard of Hearing Child: A Family-Centered Approach to Early Education. Baltimore: Brookes Publishing Company, 2003. ISBN-10: 1557665796.
  2. EASTERBROOKS, S. R., BAKER, S. Language Learning in Children Who Are Deaf and Hard of Hearing: Multiple Pathways.
  3. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: FRPSP a Septima, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
  4. MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6.
  5. HARVEY, M. A. Psychotherapy with deaf and hard-of-hearing persons. A Systemic Model. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2003. ISBN 978-0805843750. Přejít k původnímu zdroji...
  6. HRONOVÁ, A., MOTEJZÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002.
  7. POTMĚŠIL, M., Některé příčiny a důsledky nesprávné výchovy sluchově postižených dětí. Speciální pedagogika, 9, 1999, 5, s. 8-15.
  8. ŘÍČAN, P., VÁGNEROVÁ, M. Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 8020101314.
  9. STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: MZ ČR 1998. ISSN 0323-0732.
  10. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  11. Psychorehabilitační pobyt pro matky se sluchově postiženými dětmi, říjen 2006, Praha: ROUČKOVÁ J., SVOBODOVÁ K., ŠKODOVÁ E., VYMLÁTILOVÁ E.
  12. KOMÍNEK, P. Screening sluchu - současné možnosti vyšetřování <http://www.tribune.cz/clanek/13748> [on-line, cit. 24. 1. 2010].
  13. THARPE, A. M. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children <http://www.medicalhomeinfo.org/screening/EHDI/June_26_2006_FINAL_MildHearingLoss.pdf> [on-line, cit. 24. 1. 2010].
  14. Středisko rané péče Tamtam Praha <www.tamtam-praha.cz> [on-line, cit. 24. 1. 2010].
  15. Středisko rané péče Tamtam Olomouc <www.tamtam-olomouc.cz> [on-line, cit. 24. 1. 2010].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.