e-Pedagogium 2010, 10(88):128-135
Kompetentní autoevaluace - součást kvality školy
- Katedra pedagogiky a andragogiky Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě, Mlýnská 5, 701 03 Ostrava, Česká republika, e-mail: juraj.kalnický@osu.cz
Příspěvek se zabývá analýzou výstupů z kvalitativního výzkumu Metodického a evaluačního centra Ostravské Univerzity, který byl realizován v rámci projektů ESF zaměřených na zvyšování kvality základních a středních škol v Moravskoslezském kraji. Výzkum byl primárně zaměřen na kompetentní metodiku autoevaluace a externí evaluace, její osvojování, sekundárně i na provázející aspekty, jakými jsou kupříkladu eticko-didaktické aspekty tohoto novodobého fenoménu edukace.
Klíčová slova: Evaluace, vlastní hodnocení školy, autoevaluace, externí evaluace, etický aspekt, didaktický aspekt, mravní postoj, odborná kompetence, profesní odpovědnost
Competent Autoevaluation - a Part of School Quality
The contribution deals with the analysis of outputs of the qualitative research of the Methodology and Evaluation Centre, Ostrava University. Analysis was carried out within the ESF Projects oriented on the increase of quality of basic and secondary schools in the Moravian-Silesian region. The research was primarily focused on competent methodology of autoevaluation and external evaluation, its adoption, as well as its side aspects, for example ethic-didactic aspects of this new educational phenomenon.
Keywords: Evaluation, internal school auto-evaluation, external evaluation, ethical aspect, didactic aspect, moral attitude, professional competence, professional responsibility
Zveřejněno: 1. prosinec 2010 Zobrazit citaci
Reference
- Evaluace škol poskytujících povinné vzdělání v Evropě. Brusel: Eurydice, 2004. 148 s. ISBN 2-87116-364-2.
- KALNICKÝ, J., SANTARIUSOVÁ, H., PÁLOVÁ, K. Kvalita školy. Efektivní autoevaluace. Ostrava: CIT Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. 83 s. ISBN 978-80-7368-415-0.
- NEZVALOVÁ, D. Kvalita ve škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 111 s. ISBN 80-244-0452-4.
- POL, M. Plánování rozvoje školy s použitím specifického systému posuzování práce školy. Brno: FF MU, 2001.
- PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno: CDVU MU, 1996.
- ŠILER, V. Etika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-323-8.
- TOWNSED, T. ed. International Handbook of School Effectiveness and Improvement. Dordrecht (NL): Springer, 2007. 468 p. ISBN 13-978-1-4020-4805-0.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.