e-Pedagogium 2010, 10(88):103-117
Kontradikcie hodnotenia atribútov riadenia škôl
- Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Dražovská cesta 4, 949 74 Nitra, ahaskova@ukf.sk
Riadenie škôl si dnes vyžaduje značný rozsah formalizovaného vzdelania. Obsah tohto vzdelávania by sa mal odvíjať od výskumu požiadaviek súčasného školského manažmentu. V príspevku sú prezentované niektoré výsledky dvoch nedávno realizovaných výskumov zameraných na reflexiu uplatňovania riadiacich kompetencií riaditeľmi škôl a na uplatňovanie vedenia ľudí na školách. Výsledky týchto výskumov môžu byť na prvý pohľad vnímané ako kontradiktívne, nie však v rámci participatívneho riadenia škôl.
Klíčová slova: Zložky riadenia školy, riadiace kompetencie, hodnotenie riadiacich kompetencií, vedenie ľudí v školách, vzdelávanie vedúcich pedagogických pracovníkov
Contradictions in Assessment of School Management Attributes
Currently to manage a school requires a great part of formalised education.The content of this education should follow a research aimed at nowaday requirements of school management. The contribution presents some results of two recently carried out research activities, dealing with reflection of applying managerial competences by headmasters and with applying leadership at schools. The research results can be understood as very contradictive but not within the frame of participative school management.
Keywords: Components of school management, competences to manage a school, assessment of competences to manage a school, school leadership, school leaders education
Zveřejněno: 1. prosinec 2010 Zobrazit citaci
Reference
- BEZÁKOVÁ, R. Ďalšie vzdelávanie riadiacich pracovníkov škôl a školských zariadení. In: Technológia vzdelávania, XII, 04/2004, s. 10-13. ISSN 1335-003X.
- LANČARIČ, D., FRÁTEROVÁ, Z. Manažment zmien v škole. In: Trendy ve vzdělávání 2008. Olomouc (CZ): Votobia, 2008. s. 143-146. ISBN 978-80-7220-311-6.
- OBDRŽÁLEK, Z. Vzťah školského manažmentu ku skvalitňovaniu činnosti školy. In: Technológia vzdelávania, XIV, 07/2006, s. 9-11. ISSN 1335-003X.
- OBDRŽÁLEK, Z., POLÁK, J. a kol. Príprava školských manažérov ako kľúčový predpoklad efektívnosti školy. Nitra: PF UKF, 2008. 304 s. ISBN 978-80-8094-296-0.
- PISOŇOVÁ, M. Leadership ako súčasť manažérskych funkcií. Nitra: PF UKF, 2008a. 132 s. ISBN 978-80-8094-335-6.
- PISOŇOVÁ, M. Organizácia práce a času riaditeľa školy. In: Manažment školy v praxi, roč. 3, č. 3/2008b. s. 2-6. ISSN 1335-003X.
- POL, M. Proměny v práci a přípravě vedoucích pracovníků škol. In: Technológia vzdelávania, XVII, 01/2009, s. 3-6. ISSN 1335-003X.
- SLAVÍKOVÁ, L. Prostupnost akademického a celoživotního vzdělávání v přípravě řídících pracovníků ve školství. In: Technológia vzdelávania, XII, 06/2004, s. 9-11. ISSN 1335-003X.
- The Role of School Leadership in the Improvement of Learning: Country Reports and Case Studies of a Central-European Project. Budapest (H): Tempus Public Foundation, 2009. 270 s.
- TUREK, I. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. Bratislava: Metodické centrum, 1997. 80 s. ISBN 80-88796-49-0.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZELINA, M. - ZELINOVÁ, M. Modely riadenia školy. Bratislava: Metodické centrum, 1992.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.