e-Pedagogium 2010, 10(3):136-149 | DOI: 10.5507/epd.2010.041

Pedagogická intervence u dětí s poruchami autistického spektra

Eva Urbanovská
Mgr. Eva Urbanovská, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Ústav speciálněpedagogických studií, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, e-mail: evaurb@atlas.cz

Předkládaný příspěvek se věnuje problematice poruch autistického spektra z pohledu pedagogické intervence. Nastiňuje možnosti pedagogické intervence a poukazuje na výhody a nevýhody jednotlivých přístupů. Prezentovány jsou také výsledky výzkumné sondy, zabývající se danou problematikou.

Klíčová slova: Poruchy autistického spektra, pedagogická intervence, TEACCH, Son Rise, AAK

Educational Intervention in Children with Autism Spectrum Disorders

This paper is focused on autism spectrum disorders from the perspective of educational interventions. We outline the possibilities of educational interventions and points to the advantages and disadvantages of these approaches. In this paper, there are presented the results of an investigation focused on this issue.

Keywords: Autism spectrum disorder, pedagogical intervention, TEACCH, Son Rise, AAK

Zveřejněno: 1. červen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Urbanovská, E. (2010). Pedagogická intervence u dětí s poruchami autistického spektra. e-Pedagogium10(3), 136-149. doi: 10.5507/epd.2010.041
Stáhnout citaci

Reference

  1. BONDY, A. a kol. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.
  2. ČADILOVÁ, V. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem - Zvládání problémového chování u lidí nejen v domovech sociálních služeb. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
  3. ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  4. FUJITA-SHIMIZU, A. et al. Decreased serum levels of adiponectin in subjects with autism. Progress in Neuro-Psychopharmacology & Biological Psychiatry [online]. Apr. 2010, Vol. 34 Issue 3, p. 455-458, 4p [cit. 2010-04-20]. Dostupné z WWW: http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=27&hid=12&sid=202116e9-ad8e-4cdc-bac9-29054bffdeab%40sessionmgr10&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=a9h&AN=48730738 Přejít k původnímu zdroji...
  5. GUASTELLA, A. J. et al. Intranasal Oxytocin Improves Emotion Recognition for Youth with Autism Spectrum Disorders. Biological Psychiatry [online]. Apr. 2010, Vol. 67 Issue 7, p. 692-694, 3p [cit. 2010-04-20]. Dostupné z WWW: http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=31&hid=12&sid=202116e9-ad8e-4cdc-bac9-29054bffdeab%40sessionmgr10&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=a9h&AN=48729197
  6. JELÍNKOVÁ, M. Autismus VIII. - Pedagogicko - psychologické hodnocení a výchovně vzdělávací strategie u žáků s autismem. Praha : IPPP, 2004. ISBN 80-86856-00-3.
  7. MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE NEMOCÍ - 10. REVIZE. Duševní poruchy a poruchy chování. Popis klinických příznaků a diagnostická vodítka. Praha : Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-85121-11-5.
  8. NEUBAUEROVÁ, L. Moje zkušenosti [online]. [2003] [cit. 2008-10-14]. Dostupný z WWW: <http://www.dobromysl.cz/scripts/detail.php?id=503>.
  9. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
  10. THOROVÁ, K., JŮN, H., ČADILOVÁ, V. Výchovné a vzdělávací intervence u dětí s autismem. In Dětský autismus: Přehled současných poznatků. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. Kapitola 13, s. 165-176.
  11. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
  12. URBANOVSKÁ, E. Možnosti výchovně vzdělávací intervence u dětí s poruchami autistického spektra. Olomouc : Univerzita Palackého. Pedagogická fakulta. Katedra psychologie a patopsychologie, 2009. 91s. Vedoucí diplomové práce Mgr. Michaela Pugnerová, Ph.D.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.