e-Pedagogium 2010, 10(3):89-104 | DOI: 10.5507/epd.2010.037

Srovnání výběru přírodnin v přírodovědném učivu na 1. stupni ZŠ v různých vzdělávacích systémech

Jan Petr
Mgr. Jan Petr, Ph.D., Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra biologie, Jeronýmova 10, 371 15 Č. Budějovice, e-mail: janpetr@pf.jcu.cz

Tento článek srovnává obsahové pojetí téhož tématu v různých vzdělávacích systémech z hlediska vhodného a adekvátního výběru přírodnin a některých dalších hledisek. Jako modelový příklad bylo vybráno učivo zabývající se vodním prostředím. Pro analýzu učiva byly vybrány učebnice z České republiky, Rakouska, Bavorska, Saska, Velké Británie a Slovenska.

Klíčová slova: Primární škola, přírodověda, přírodniny, vodní ekosystém

The Comparison of the Selection of Living Things in the Science Curriculum at Primary School in Different Educational Systems

This article deals with the comparison of the curricular content of the textbooks from point of view of knowledge of the water living things among pupils of the primary school. Ten textbooks (from Czech Republic, Germany, Austria, Great Britain, Slovakia) were analysed and variance in quantity and selection of living thinks was discovered. The concept of science teaching is changing towards ecological conception of curriculum.

Keywords: Primary school, natural history, living things, water ecosystem

Zveřejněno: 1. červen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Petr, J. (2010). Srovnání výběru přírodnin v přírodovědném učivu na 1. stupni ZŠ v různých vzdělávacích systémech. e-Pedagogium10(3), 89-104. doi: 10.5507/epd.2010.037
Stáhnout citaci

Reference

  1. BINDER, S., KAHLERT, J., MEIER, R. Mobile 4. Heimat- und Sachunterricht Bayern. Braunschweig : Westermann, 2009. ISBN 978-3-14-115204-6
  2. BUDKOVÁ, L. Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ. Diplomová práce, manuskript. Č. Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2010
  3. ČECHUROVÁ, M., HAVLÍČKOVÁ, J., PODROUŽEK, L. Přírodověda pro 4. ročník základní školy. Praha : SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-466-5.
  4. DABSCH, J., JAROLIM, F., SVOLBA, E. Sachunterricht. Lern- und Arbeitsmaterial für die 4. Schulstufe. Wien : ÖBV Pädagogischer Verlag, 1998. ISBN 978-3-215-12500-3.
  5. JENNINGS, T. Science Succes 2. Oxford : University Press, 2001. ISBN 9-780199-183-395.
  6. JEŘÁBEK, J., Tupý, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2007.
  7. JURČÁK, J. Přírodověda 4. ročník. Olomouc : Prodos, 2000. ISBN 80-85806-32-0.
  8. KOCH, I. Umweltfreunde 4. Ein Buch für den Sachunterricht in der Grundschule. Berlin : Cornelsen Verlag, 2006. ISBN 978-3-06-090454-9.
  9. KOVÁŘÍKOVÁ, M. Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ. Diplomová práce, manuskript. Č. Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2010.
  10. KUBOVIČOVÁ, M., KOPÁČOVÁ, J., KOZINKA, V. Prírodoveda pre 4. ročník ZŠ. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 2005. ISBN 80-7158-590-4.
  11. KVASNIČKOVÁ, D. Přírodověda pro 4. ročník základních škol. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-268-3.
  12. PETR, J. Přírodniny v preprimárním a primárním vzdělávání. In: Príprava učiteľov v procese školských reforiem. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2009. s. 631-635. ISBN 978-80-555-0024-9.
  13. PETR, J. Přírodniny v historickém kontextu učení o přírodě na prvním stupni ZŠ. 2010 (v tisku).
  14. PETR, J. Znalost přírodnin - důležitá součást přípravy učitele primární školy. In: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2005, s. 168-171. ISBN 80-7040-789-1.
  15. PODROUŽEK, L. Přírodovědné vzdělání a získávání didaktických kompetencí v didaktice přírodovědy u studentů učitelství 1. stupně základní školy v souvislosti s RVP ZV. In: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání, České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2005, s. 162-165. ISBN 80-7040-789-1.
  16. PODROUŽEK, L., MLADÁ, J. Přírodověda pro 4. ročník základní školy. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-029-3.
  17. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
  18. ŠTIKOVÁ, V. Přírodověda 4: učebnice pro 4. ročník základních škol. Brno : Nová škola, 2003. ISBN 80-7289-052-2.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.