e-Pedagogium 2010, 10(3):73-88 | DOI: 10.5507/epd.2010.036

ICT vzdělávání učitelů základních a středních škol

Hana Marešová
PhDr. Hana Marešová, Ph.D., Katedra českého jazyka a literatury, a Odbor ICT vzdělávání Centra celoživotního vzdělávání, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, e-mail: hana.maresova@upol.cz

Příspěvek je věnován analýze současného stavu v oblasti ICT (informační a komunikační technologie) kompetencí učitelů. Co se týče ICT vzdělávání pedagogických pracovníků, vzhledem k ukončení systematických vládních programů zaměřených na rozvoj ICT kompetencí pedagogických pracovníků vzniklo v této oblasti vakuum a pedagogové již nemají možnost dalšího systematického vzdělávání v této oblasti. Na tuto situaci jsme se pokusili zareagovat vytvořením uceleného souboru kurzů zaměřených na rozvoj ICT kompetencí učitelů, které jsou v současné době realizovány v rámci projektu ESF. V článku je komparován stav výzkumných závěrů v oblasti užívání ICT ze strany pedagogických pracovníků s výsledky našich výzkumných sond, které byly prováděny při realizaci ICT kurzů pro pedagogické pracovníky v Odboru ICT vzdělávání Centra celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Naše výzkumy prokázaly posun v přístupu učitelů k využívání ICT ve výuce.

Klíčová slova: Informační a komunikační technologie (ICT), klíčové kompetence, ICT kompetence, učitelé

ICT Skills of Teachers at Primary and Secondary Schools

The paper is focused on the analysis of the current state of ICT (information and communication technology) skills of teachers. As regards the ICT teacher training, due to the termination of government programs aimed at developing of ICT skills of the teaching staff a vacuum arose in this area and teachers have no longer an opportunity for further systematic training in this area. We tried to respond to this situation by creating a complex of courses focused on the development of ICT skills of teachers that are currently implemented in an ESF project. The article compares the status of research findings on the use of ICT by teachers with the results of our research surveys, which have been realized within the implementation of ICT courses for teachers at the Department of ICT Training, the Centre for Lifelong Education at the Faculty of Education, Palacky University in Olomouc. Our results have shown a shift in the approach of teachers to the use of ICT in teaching.

Keywords: Information and communication technology (ICT), key competences, ICT competences, teachers

Zveřejněno: 1. červen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Marešová, H. (2010). ICT vzdělávání učitelů základních a středních škol. e-Pedagogium10(3), 73-88. doi: 10.5507/epd.2010.036
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Využití ICT ve školství [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 2008. Dostupné na: http://czso.cz/csu/redakce.nsf/i/vyuziti_it_ve_skolstvi.
  2. eEurope. An Information Society For All [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 2002. http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/2002/documents/archiv_eEurope2002/actionplan_en.pdf.
  3. EUROSTAT. Využití IT ve školství [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 2009. Dostupné na: http://czso.cz/csu/redakce.nsf/i/vyuziti_it_ve_skolstvi.
  4. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada Publishing. 2008. ISBN 978-80-247-1369-4.
  5. Koncepce Státní informační politiky ve vzdělávání [on line]. [cit. 2. 9. 2010]. 2000. Dostupné na http://www.fi.muni.cz/~smid/sipvevz1.html.
  6. NASKE, P. Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT. Informační a komunikační technologie ve škole. [on line]. [cit. 2. 9. 2010]. 2010. Dostupné na: http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=9361&view=1947.
  7. NEUMAJER, O. ICT kompetence učitelů [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 2007. Dostupné na: http://ondrej.neumajer.cz/download/ICT-kompetence-ucitelu.pdf.
  8. Official Journal of the European Union [on line]. [cit. 24. 8. 2010]. 30. 12. 2006. Dostupné na: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2006/l_394/l_39420061230en00100018.pdf.
  9. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Portál MŠMT [on line]. [cit. 27. 8. 2010]. Dostupné na: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/SP_RVPZV_2007.zip.
  10. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido. 2004. ISBN 80-7315-082-4.
  11. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
  12. ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-858-1.
  13. ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.