e-Pedagogium 2010, 10(2):61-72 | DOI: 10.5507/epd.2010.023

Etická výchova a česká škola v roce 2010

Pavel Vacek
PhDr. Pavel Vacek, Ph.D., Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, Rokitanského 62, Univerzita Hradec Králové, 500 03 Hradec Králové, pavel.vacek@uhk.cz

Situace etické výchovy v České republice je nejprve prezentována v historickém a širším společenském kontextu. Následně jsou rozebírány možnosti, které škola a učitelé mají v působení na mravní stránku žáků v kontextu současného vývoje českého školství. V závěrečné části příspěvku jsou předloženy náměty a postupy, jejichž vhodná aplikace otevírá prostor k pozitivní změně v kvalitě mravní výchovy v českých školách.

Klíčová slova: Etická výchova, historický a společenský kontext, škola, učitelé, výchova charakteru

Ethical Education and Czech Schools in Year 2010

The status quo of ethical education in the Czech Republic is presented in a wider historical and social context in the first part of the text. Consequently, the work shows what options schools and teachers in general have in influencing pupils' character within the context of the development of the contemporary Czech education system. The final part of the work offers comments and concrete procedures that would, if appropriately applied, allow for positive changes in the quality of moral education in Czech schools.

Keywords: Ethical education, historical and social context, school, teachers, character education

Zveřejněno: 1. duben 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vacek, P. (2010). Etická výchova a česká škola v roce 2010. e-Pedagogium10(2), 61-72. doi: 10.5507/epd.2010.023
Stáhnout citaci

Reference

  1. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amonium, 1992. 303 s. ISBN 80-85498-18-9.
  2. BULL, N. J. Moral education. Trowbridge : Redwood Press, 1973. 183 s. ISBN 0 7100 769 59.
  3. LENCZ, L., KRIŽOVÁ, O. Etická výchova, metodický materiál 1. Praha : Luxpress, 2000. 168s. ISBN 80-7130-091-8.
  4. LENCZ, L., IVANOVÁ, E. Etická výchova, metodický materiál 3. Praha : Luxpress, 2003, 115 s. ISBN 80-7130-107-8.
  5. LENCZ L. a kol. Etická výchova, metodický materiál 2. Praha : Luxpress, 2005. 92 s. ISBN 80-7130-116-7.
  6. KUČEROVÁ, S. Obecné základy mravní výchovy. Brno : Pedagogická fakulta MU, 1990. 49 s. ISBN 80-210-0183-6.
  7. NOVÁKOVÁ, M. a kol. Učíme etickou výchovu. Praha : Luxpress, 2006. 131 s. ISBN 80-7130-126-4.
  8. PELIKÁN, J., ROCHE-OLIVAR, R. Etická výchova. Pedagogika, XLIII, 1993, č. 2, s. 209-210. ISSN 0031-3815.
  9. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005, 125 s.
  10. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Praha : VÚP, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3.
  11. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000, 121 s. ISBN 80-7041-148-1.
  12. VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. 2. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. 123 s. ISBN 80-7041-188-0.
  13. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, 2008, 126 s. ISBN 978-80-7367-386-4.
  14. VACEK, P., LAŠEK, J. Neetické chování jako sociální fenomén (aneb Všichni jsme byli žáci). In Socialia 2006. Hradec Králové : Gaudemaus, 2007, s. 479-492. ISBN 978-80-7041-741-6.
  15. VACEK, P., ŠVARCOVÁ, E. Limity a možnosti výchovy charakteru v českých školách. In Sborník příspěvků XV. konference ČAPV. České Budějovice : Pedagogická fakulty JU, 2007, CD nosič. ISBN 978-80-7040-991-6.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.