e-Pedagogium 2009, 9(5):79-85
Komplexní služby pro rodiny dětí s hluchoslepotou
- Mgr. Eva Martinková, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40, Olomouc, ČR, E-mail: martinkova.eva@centrum.cz
V procesu výchovy a vzdělávání dětí s hluchoslepotou hraje oblast rané péče klíčovou úlohu. Instituce, jež ranou péči zajišťují, poskytují svým klientům - tedy dítěti a rodičům dítěte do věku sedmi let - komplexní služby zaměřené na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby. V roce 2007 proběhlo v České republice výzkumné šetření zacílené na zjištění specifických potřeb rodin dětí s hluchoslepotou v rámci rané péče. Článek přináší vybrané výsledky z tohoto šetření.
Klíčová slova: Raná péče, komplexní služby, hluchoslepota
The comprehensive services for families with deafblind children
In the process of upbringing and education of children with deafblindness plays the key role of early intervention. Institutions that provide early intervention, provide their customers - that is, the child and the parents of the child under the age of seven years - a comprehensive service aimed at supporting families and promoting child development with regard to its specific needs. In 2007 took place in the Czech Republic research investigations aimed at finding the specific needs of families of children with deafblindness in the early intervention. The article presents selected results from this investigation.
Keywords: Early intervention, comprehensive services, deafblindness
Zveřejněno: 1. říjen 2009 Zobrazit citaci
Reference
- KOWALIK, S., BAŃKA, A. Perspektivy rehabilitace hluchoslepých. Praha: Wagner Press, s.r.o., 2000. ISBN 80-903019-0-8.
- MURDOCH, H. Early intervention for children who are deafblind. 2002. [online]. [citováno 17. března 2009]. Dostupné na World Wide Web:<http://alice.nc.huji.ac.il/~dmitry/Reading/Data/Lesions/interesno.pdf>
- PŘINOSILOVÁ, D. Psychologická problematika. In OPATŘILOVÁ, D. a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006. s. 55-69. ISBN 80-210-3977-9.
- SOURALOVÁ, E. HORÁKOVÁ, R. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferující český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, o.s., 2008. ISBN 978-80-87153-34-5.
- ŠTĚRBOVÁ, D. a kol. Hluchoslepota, lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1244-6.
- Zákon č.108/2006 Sb., o sociálních službách. Praha: MPSV, 2006.
- Definice hluchoslepoty [online]. [citováno 11. března 2009]. Dostupné na WWW: <http://www.lorm.cz/cs/hluchoslepi/definice-hluchoslepoty.php>.
- Záblesk - Sdružení rodičů a přátel hluchoslepých dětí [online]. [citováno 11. března 2009]. Dostupné na WWW: <http://www.zablesk.olomouc.com>.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.