e-Pedagogium 2007, 7(2):126-136

Vybrané problémy sémiotických aktivit u osob se sluchovým postižením

Petra Potměšilová
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D., MŠ pro SP Olomouc, kalpet@centrum.cz

Tento článek se zabývá některými problémy sémiotických resp. sémantickýh aktivit u osob se sluchovým postižením, a to z hlediska výtvarných činností.
Teoretická východiska článku:
Jako klíčové byly vybrány pojmy: "znak", "symbol", "pojem". Definice pojmů "znak" a "symbol" vychází z teorie I. Muchy (2000). Při definování "pojmu" jsme pak vycházeli z teorie Čechové (1996) a Materny (2000).

Klíčová slova: znak, symbol, pojem, osoba se sluchovým postižením, originalita

Some problems of semiotic activities in hearing impaired individuals

This paper examines some problems of semantic and semiotic activities in hearing impaired students with respect to visual arts. The theory about 'sings', 'symbols', and 'concepts' is drawn on in this article; 'sing' and 'symbol' are defined here according to Mucha (2000) and the definition of 'concept' was adopted from Čechová (1996) and Materna (2000). The study reported on here employed Torreces' figural test of creative thinking (Jurčová 1984), which is designed for the assessment of imagination, creativity, and originality in visual arts. Subjects are asked to finish incomplete figural drawings.

Keywords: sign, symbol, concept, hearing impairment, originality

Zveřejněno: 1. duben 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Potměšilová, P. (2007). Vybrané problémy sémiotických aktivit u osob se sluchovým postižením. e-Pedagogium7(2), 126-136
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANDĚL, Jiří. Matematická statistika. 1. vyd. Praha: SNTL, 1978. 346 s.
  2. ČECHOVÁ, Marie, aj. Čeština-řeč a jazyk. Praha: ISV 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9.
  3. KALENDOVÁ, Petra. Symbolické a znakové vyjadřování sluchově postižených dětí ve výtvarné výchově. Diplomová práce. Praha: Pedf UK, katedra výtvarné výchovy, 1997. 80 s.
  4. KALENDOVÁ, Petra. Znak a symbol jako výrazové a komunikační elementy ve výtvarné výchově sluchově postižených. Disertační práce. Praha: Pedf UK, katedra výtvarné výchovy, 2004. 130 s.
  5. MATERNA, Pavel. Svět pojmů a logika. 2. opr. vyd. Praha: FILOSOFIA, Fil. Ústav AV ČR, 2000. 135 s. ISBN 80-7007-085-4
  6. MUCHA, Ivan. Symboly v jednání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 193 s. ISBN 80-246-0012-9.
  7. SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: UP, 2002. 74 s. ISBN 80-244-0433-8.
  8. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie pro pomáhající profese. Variabilita a patologie lidské psychiky. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. 444 s. ISBN 80-7178-496-6.
  9. VÁGNEROVÁ, Marie. Variabilita a patopsychologie vývoje. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 187 s. ISBN 80-7066-797-4.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.