e-Pedagogium 2006, 6(1):71-79
Z výskumu rozvíjania orientácie a mobility u detí s poruchami binokulárneho videnia prostredníctvom pohybových hier
- Mgr. Jana Lopúchová. PhD., Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Katedra špeciálnej pedagogiky, Račianska 59, 813 34 Bratislava, e-mail: lopuchova@fedu.uniba.sk, lopuchova@zrak.sk
Absencia metodík pre deti s poruchami binokulárneho videnia je zreteľná najmä v oblasti motorického, senzomotorického a kognitívneho rozvoja, rozvoja komunikačných schopností, sociálno-emocionálneho rozvoja, rozvoja sebaobsluhy, orientácie a mobility, sociálnych zručností a i.
Poruchy binokulárneho videnia spôsobujú deťom množstvo problémov v rôznych oblastiach života. Veľmi kritickou je práve oblasť orientácie a mobility. V článku sú uvedené výsledky výskumu, ktoré nám poskytujú ucelenejší pohľad práve na spomínanú problematiku.
Klíčová slova: Priestorová orientácia, mobilita, zrakové postihnutie, poruchy binokulárneho videnia
Movement games contribute to the development with impaired binocular vision
The inadequacy of methodology for the education of children with impaired binocular vision is evident especially in the following area: the development of motoric, senso-motoric, cognitive and communicative skills, socio-emotional development, self service, space orientation and mobility, social skills, etc. The impairment of binocular vision causes a variety of problems to the children who suffer from them in various respects. It is especially space orientation and mobility which are greatly affected. This paper presents research findings that provide greater insight into the issue.
Keywords: Space orientation, mobility, visually impaired, binocular handicap
Zveřejněno: 1. únor 2006 Zobrazit citaci
Reference
- Blasch, B. B., Wiener, W. R., Welsh, R. 1.: Foundations of orientation and mobility. New York, AFB PRESS 1997.
- Cratty, B. J.: Movement behavior and Motor Learning. Philadelphia 1967.
- Čajka, K: Tyflopédia 1. Bratislava, UK 1986.
- Fewellová, R. R., Kaminski, R.: Raná péče u dětí se zdravotním postižením. Materiál Hilton-Perkins, Boston. Preložené pre vnútornú potrebu ÚNSS Bratislava, 1995.
- Hronek, J. a kol: Kapitoly z výchovně-vzdělávací péče o děti tupozraké a šilhavé. Olomouc, PK UP 1972.
- Jesenský, J., Hronek, J.: Kapitoly z didaktiky a metodiky škol pro tupozraké a šilhavé. Praha, SPN 1968.
- Jose, Randall, T.: Understanding low vision. Jose, Randall, T.: American Foundation for the blind. New York 1983.
- Play, Social Interaction and Motor Development: Practical Activities for Preschoolers With Visual Impairments. Journal of Visual impaired & Blindness, 3, 1998, s. 176-188.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lopúchová, J.: Hudobno-pohybové hry pre zrakovo postihnuté deti. Efeta. 3, 1998.
- Lopúchová, J.: Špecifiká a osobitosti priestorovej orientácie a samostatného pohybu binokulárne chybných detí predškolského veku v hrách. Efeta, 2, 1997.
- Požár, 1.: Patopsychológia postihnutého dieťaťa II. Bratislava, UK 1987.
- Vašek, Š.: Špeciálno-pedagogícká diagnostika. Bratislava 1991.
- Wiener, P.: Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených. Praha, Avicenum 1986.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.