e-Pedagogium 2006, 6(1):26-32
Hodnocení grafické informace učebnic přírodopisu
- RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc
V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení grafické informace v 22 současných českých učebnicích přírodopisu. Metodický postup analýz byl zvolen dle Wahly. Získané výsledky ukazují, že nejvíce jsou zastoupeny obrazové zdroje (59,2 % - 95,58 %), schémata a ostatní kategorie zabírají minimální objem nebo se vůbec nevyskytují.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, hodnocení grafické informace, zdroje grafické informace
An evaluation of graphical information presented in biology textbooks
The paper reports on an assessment of graphical information as it is presented in 22 current Czech biology textbooks. Wahla's methodology was adopted for the analysis. Results show that illustrations are most frequent (59,2% - 95,58%), schematic figures and other forms of visualization are less frequent or even completely absent.
Keywords: Biology textbooks, evaluation of the graphical information, sources of the graphical information
Zveřejněno: 1. únor 2006 Zobrazit citaci
Reference
- CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha : SPN, 1999. 127.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha : SPN, 1998. 80.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 1. Praha : SPN, 1999. 103.
- ČERNÍK, V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha : SPN, 1998. 87.
- DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha : Scientia, 1997. 121.
- DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, M., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 6. Brno : Nová škola, 1998. 80.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno : Nová škola, 1998. 87.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 142.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha : Jinan, 1998. 95.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2001. 96.
- KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha : Fortuna, 1999. 128.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 6. Praha : Fortuna, 1997. 136.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 1. část. Praha : Fortuna, 1997. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 2. část. Praha : Fortuna, 1999. 77.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha : Fortuna, 1999. 111.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
- WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha : SPN, 1983. 84.
- ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.