e-Pedagogium 2005, 5(4):39-46

Dětství jako významný problém dějin pedagogiky - nové perspektivy pohledu

Pavel Neumeister
Pavel Neumeister, Katedra pedagogiky s celoškolskou působností, PdF UP Olomouc

Příspěvek se zabývá dětstvím a jeho historickými proměnami. Dětství vnímá jako sociálně konstruovanou kategorii, která je odvozena z obecných vzorců dobového vědění, obsahuje a odráží významné antropologické názory a je základem dobových konstrukcí cílů výchovy a vzdělávání.

Klíčová slova: Dětství, vývojově-socializační paradigma, sociálně-historické paradigma, familiarizace, christianizace, scholarizace, etatizace

Childhood as an important issue in the history of pedagogy - new perspectives

The paper discussed childhood and the historical changes of the approaches to it. Childhood is regarded as a socially constructed concept which derives from general knowledge patterns of a particular period. The concept of childhood reflects prominent anthropological viewpoints and its definition in a particular time in history accounts for the historical changes of educational goals.

Keywords: Childhood, the paradigm of ontogenesis and socialization, socio-historical paradigm, familiarization, Christianization, nationalization of schooling

Zveřejněno: 1. srpen 2005  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Neumeister, P. (2005). Dětství jako významný problém dějin pedagogiky - nové perspektivy pohledu. e-Pedagogium5(4), 39-46
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARIES, P. Centuries of childhood. New York : Vintage, 1962
  2. GENNEP, A. van. Přechodové rituály. Praha : Karolinum, 1996
  3. NESLÁDKOVÁ, L. Významový slovník k vybraným oblastem středověkých dějin kultury v českých zemích. Ostrava : OU, 1996
  4. DÜLMEN, R. van. Kultura a každodenní život v raném novověku. Praha : Argo, 1999
  5. DÜLMEN, R. van. Historická antropologie. Vývoj, problémy, úkoly. Praha : Dokořán, 2002
  6. LE GOFF, J. /edit./ Středověký člověk a jeho svět. Praha : Garamond, 1999
  7. LE GOFF, J., SCHMITT, J.C. /edit./ Encyklopedie středověku. Praha : Vyšehrad, 2002
  8. BERGER, P., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality. Praha : CKD. 1999.
  9. HORSKÁ, P., KUČERA, M., MAUR, E., STLOUKAL, M. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha : Panorama, 1990
  10. KOLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (Ed.). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001
  11. PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2000
  12. SHORTER, E. Die Geburt der modernen Familie. Hamburk : Rowolt Verlag, 1977
  13. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004
  14. KLABOUCH, J. Manželství a rodina v minulosti. Praha : Orbis, 1962
  15. JIRÁNEK, T., KUBEŠ, J. /edit./ Dítě a dětství napříč staletími. Sborník vědeckých prací. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2002
  16. REICHRTOVÁ, N. Dětská otázka v husitství, In Československý časopis historický 28, 1980.
  17. SPUNAR, P. Rodzina i dzieci v pogladach Jana Husa. Kwartalnik historiczny 90, 1983
  18. NODL, M. Dětství v předmoderní době. In Souvislosti 4/1996
  19. SHAHAR, S. Vývojové fáze dětství. In Souvislosti 4/1996
  20. BLAŽEK, B. Zdroje soudobého konceptu dětství. In Souvislosti 4/1996
  21. KAŠČÁK, O. Korešpondencia dobových pedagogických antropológií a spôsobov zobrazovania dieťaťa. In PEDAGOGIKA, 2/2005, S. 91-101.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.