e-Pedagogium 2005, 5(2):80-85
Rituál jako východisko i prostředek dramaterapie
- Doc. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D., Katedra speciální pedagogiky, PdF UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5
Text nazírá na rituál jako na jeden ze zdrojů dramaterapie a současně i jako na její prostředek, kterým lze strukturovat dramaterapeutické sezení. Teoretická východiska jsou doplněna metodickou ilustrací.
Klíčová slova: Rituál, dramaterapie, speciální pedagogika, Artaud a Grotowski, přechodové rituály
A ritual as a starting point and a tool in drama-therapy
The paper regards a ritual as a possible source in drama-therapy and at the same time as a tool that can be used to structure drama-therapeutic sessions. Theoretical inferences are illustrated by practical examples.
Keywords: Ritual, drama-therapy, special education, Artaud and Grotowski, transitional ritual
Zveřejněno: 1. duben 2005 Zobrazit citaci
Reference
- Hyvnar, J. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000.
- Jennings, S. The Handbook of Dramatherapy. London, New Fetter, 1994.
- Landy, R. Dramatherapy: Concepts and practices. Springfield: C. C. Thomas, 1985.
- Majzlanová, K. Dramatoterapia. Bratislava: Humanitas, 1999.
- Murphy, F. R. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon, 2001.
- Valenta, M. Dramaterapie. Praha: Portál, 2001.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.