e-Pedagogium 2005, 5(2):42-54
Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem
- PhDr. Jitka Kropáčová, katedra pedagogiky PdF UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc
Stať se zabývá problematikou žáka nacházejícího se ve dvojjazyčném prostředí a neovládajícího dostatečně vyučovací jazyk. Cestou kvantitativního výzkumu využívajícího Q-metodologie byly získány a ve stati jsou prezentovány poznatky o možnostech, jimiž může učitel poskytnout pomoc takovému žákovi
Klíčová slova: Dvojjazyčnost, jazykové dovednosti, komunikace, výukové metody, vztah učitel-žák
Teachers' assistance to pupils with insufficient knowledge of the instruction language
The paper deals with the problems of pupils in bilingual environments who have insufficient knowledge of the instruction language. The quantitative Q-method procedures were used to gather findings that can enable teachers to assist pupils in such situations.
Keywords: Bilingualism, language skills, communication, educational methods, teacher-pupil relation
Zveřejněno: 1. duben 2005 Zobrazit citaci
Reference
- KRAUS, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika, 2003, roč. 53, s. 253-267. ISSN 3330-3815.
- Dostupné na URL: http://www.czso.cz/ciz/cizinci.nsf/i/počet_cizincu_v_cr, staženo dne 14. 1. 2005.
- Dostupné na URL: http://www.czso.cz/ciz/cizinci.nsf/i/popis_aktualniho_vyvoje_pocet_cizincu_v_cr, staženo dne 14. 1. 2005.
- Hermann, E. Bilingualism and Codeswitching. Berlin: Freie Universität und TENEA Verlag für Medien, 2000. ISBN 3-932274-32-6.
- CHRÁSKA, M. Metody sběru a statistického vyhodnocování dat v evaluačních pedagogických výzkumech. 1. vyd. Olomouc, Votobia Praha, 2003. 198 s. ISBN 80-7220-154-6.
- CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
- CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP, 1998. 257 s. ISBN 80-7067-798-8.
- JEDLIČKOVÁ, I. Obecně pedagogické souvislosti humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. In Trendy technického vzdělávání 2004. Olomouc: UP, 2004, s. 185-188. ISBN 80-7220-182-4.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.