e-Pedagogium 2005, 5(1):92-100

Využití elektrotechnických stavebnic na základních školách

Čestmír Serafín
Ing. Čestmír Serafín, Dr., Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, tel. +420 685 635 801, mail. cestmir.serafin@upol.cz.

Škola v procesu humanizace je především školou žákovských aktivit v aktivním učebním prostředí. Což je prostředí, ve kterém jsou žáci stimulováni k aktivitě kooperativními, skupinově učebními činnostmi, vzájemným učením se, propojením pracovních činností a vzdělávacích aktivit. To vše aktivizuje rozmanité úrovně myšlení a jednání žáků.
Učení je základní poznávací činností žáků. Zásadní význam učení má v nalezení výrazu v mnohosti způsobů jeho aktivizace. Rozmanitost způsobů jak vyučovat a jak se učit, se ovšem nesmí zúžit na několik málo postupů, ale naopak musí být rozvinuta. Jeden pól je zde tvořen aktivitou učitele a druhý aktivitou žáka - mezi těmito dvěma póly je přechodový posuv v důrazu na interakci žáka a učitele. Předpokladem pro prosazení základních principů je pak reflexe potřeb žáků ve vztahu k výukovému procesu, která je zároveň sebereflexí. Proto byl realizován i výzkum na základních školách.

Klíčová slova: Pedagogický výzkum, elektrotechnické stavebnice

The usability of electro-technical kits at elementary school

School in the process of humanization is mainly school of pupils' activities in an active school environment. In this environment pupils are motivated to be active by several forms of activities including the cooperation, working in groups, and by working activities mixed with educational ones. All these means move different levels of thinking and activate the pupils' action.
Learning is the basic activity for pupils to get to know things. The main sense of teaching is its plurality. The variety of teaching and learning should not be restricted in the number of used methods, but on the other hand, it should be enlarged. Teacher plays its role on one pole, and the pupil on the other one. Between these two there is the transmission process involving the interaction between teachers and pupils. Precondition for using these principles is the reflection of pupils' needs of the educational system. Therefore the research was established also at primary schools.

Keywords: Pedagogic research, electro-technical kits

Zveřejněno: 1. únor 2005  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Serafín, Č. (2005). Využití elektrotechnických stavebnic na základních školách. e-Pedagogium5(1), 92-100
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.