e-Pedagogium 2005, 5(1):24-31
Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro devátý ročník ZŠ
- RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc
Článek obsahuje poznatky o hodnocení obtížnosti výkladového textu pěti současných českých učebnic přírodopisu pro devátý ročník základních škol. Metodický postup byl zvolen dle PLUSKALA. Z výsledků analýz je zřejmé, že celková obtížnost textů učebnic se pohybuje v rozmezí od 39,76 bodu (nakladatelství SCIENTIA) do 56,19 bodu (nakladatelství FORTUNA). Koeficient hustoty numerických údajů není zanedbatelný.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, celková obtížnost textů, syntaktický faktor, sémantický faktor
An innovation of evaluating the difficulty of lecture portions in textbooks of science for the 9th grade of elementary schools
This paper provides an evaluation of the difficulty of lecture portions in five current Czech textbooks of science for 9th grades of elementary schools. The evaluation was realized according to the PLUSKAL methodology. The findings suggest that the overall difficulty of the texts ranges between 39.76 points (SCIENTIA publishing house) and 56.19 points (FORTUNA publishing house). The value of the numerical data density coefficient is not insignificant.
Keywords: Biology textbooks, overall text difficulty, syntactic factors, semantic factors
Zveřejněno: 1. únor 2005 Zobrazit citaci
Reference
- AHLBERG, M. Concept mapping and argumentacion analylis as techniques for educational research on textbooks. University of Joensuu, 1991. 89-154.
- BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
- CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha: Scientia, 2000. 135.
- ČERNÍK,V., MARTINEC,Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha: SPN, 1998. 87
- HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2003, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2001. 96.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha: Fortuna, 1999. 111.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno: CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 279.
- ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc: Prodos, 2000. 95.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.