e-Pedagogium 2004, 4(1):107-113
Kolik mluveného jazyka potřebuje student?
- Katedra německého jazyka PdF UP v Olomouci
Článek se zabývá otázkou, do jaké míry je možno připustit jevy mluveného jazyka ve vyučování gramatiky. Mluvený jazyk je velmi rozšířený a jeho typické jevy se prosazují postupně také v psaném jazyce, neboť mluvený jazyk má jednodušší normy a je celkově svobodnější. Pro použití té či oné jazykové variety je nutno mít na mysli: druh komunikace (mluvení, psaní) a konkrétní druh textu.
Závěrem je třeba zdůraznit, že jevy mluveného jazyka patří samozřejmě do gramatických seminářů na vysoké škole, nicméně s tímto omezením: pouze "normálně jazykové" a běžně hovorové jevy gramatické a lexikální lze podle mého názoru připouštět a studentům zprostředkovávat.
Klíčová slova: Spisovný jazyk, jazykové variety, mluvený jazyk, psaný jazyk, hovorové jevy, jazykové normy, druhy textu, vývojové tendence, problémové jevy
How much spoken language does the student need?
This article tries to answer the question to what extent it is permissible to accept the elements of spoken language in grammar lessons. Spoken language is so widely used that its elements are gradually applied in writing, the reason of it being its simpler norm and less rigid nature. The choice between the spoken and written norm is determined by: the type of communication (speaking, writing) and the specific type of the text.
In conclusion it is necessary to stress that although the elements of spoken language form an integral part of academic grammar seminars, there are certain limitations: only standard and common spoken language elements of grammar and lexis can, in my opinion, be used and taught to students.
Keywords: Standard language, Language variants, Spoken language, Written language, Elements of spoken language, Language norms, Types of texts, Development tendencies, Problematic issues
Zveřejněno: 1. únor 2004 Zobrazit citaci
Reference
- GÖTZE L. Normen - Sprachnormen - Normtoleranz: In: DaF 3, 2001, 131 - 133.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRAUN P. Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Kohlhammer 1998.
- GLÜCK H., SAUER W.W. Gegenwartsdeutsch. Stuttgart 1990.
Přejít k původnímu zdroji...
- RUG W., TOMASZEWSKI A. Grammatik mit Sinn und Verstand. Klett 1997.
- HALL K., SCHEINER B. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch 2002.
- HENNIG M. Tempus - gesprochene und geschriebene Welt. In: DaF 4, 1998, 227 - 232.
Přejít k původnímu zdroji...
- NOVÝ J. Mluvená němčina a její charakteristické vlastnosti. Cizí jazyky roč. 44, 2000 / 2001,č. 5, 153, 154.
Přejít k původnímu zdroji...
- Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache - Normen - Deutsch als Fremdsprache. In: DaF 1, 2, 2001, 2002.
- DUDEN 1. Die deutsche Rechtschreibung. Dudenverlag 1991.
- BLÁHA O. Se zuby (zubama) k zubaři? In: Žurnál, 23, 10. roč., Nakladatelství UP, Olomouc, 6.4.2001, 1.
- DREYER H., SCHMITT R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Verlag für Deutsch, Neubearbeitung 1999.
- DUDEN BD 9. Richtiges und gutes Deutsch. Dudenverlag 1997.
- NEUNER G., SCHERLING T., SCHMIDT R., WILMS H. Deutsch aktiv Neu, Lehrbuch 1 B, Langenscheidt 1991.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.